Hoe kan het dat slechts een derde van de Nederlandse kinderen zich betrokken voelt bij de leesles en slechts een kwart van de kinderen lezen leuk vindt? In het artikel ‘Gemotiveerd werken aan leessucces’ gaan we hierop in en vertellen we je meer over de drie pijlers van motiverend en effectief leesonderwijs:
- Doelgerichte training technische leesvaardigheden.
- Structurele aandacht voor leesbevordering en literatuureducatie.
- Betekenisvol begrijpend lezen in samenhang met andere vakken.
Iedere eerste leeservaring komt voort uit intrinsieke motivatie, vanuit jezelf gemotiveerd zijn om te lezen. Juist in het leesonderwijs is het daarom belangrijk om kinderen intrinsiek gemotiveerd te houden. Hoe kan de motivatie om te lezen worden ontwikkeld en vastgehouden? In de whitepaper gaan we dieper in op het begrip ‘motivatie’ en maken we duidelijk welke eisen motivatie stelt aan het leesonderwijs. Ook laten we zien hoe hier in onze nieuwste methode voor voortgezet technisch lezen, Karakter, een antwoord op wordt gegeven.
Begrijpend lezen in samenhang met taal
In zowel de whitepaper als het artikel komt ook de rol van begrijpend lezen aan bod. Binnenkort publiceren we een aantal artikelen die verder ingaan op de vragen waarom begrijpend lezen effectiever, efficiënter en betekenisvoller wordt wanneer je de verbinding maakt met taal.