Leerlingen van verschillende persoonstypen zitten in iedere klas. Er zijn extraverte en introverte leerlingen en leerlingen daartussenin. De aandacht gaat meestal uit naar de meer extraverte kinderen. Zij vallen op doordat zij hun energie halen uit hun omgeving. Ze praten meer of komen drukker over. Introvertere leerlingen krijgen minder aandacht. Omdat zij meer naar binnen gericht zijn en eerst de interne dialoog aangaan, vallen zij minder op in de klas. Daardoor worden ze soms over het hoofd gezien. Deze groep krijgt niet alleen weinig aandacht, deze leerlingen hebben ook te maken met misverstanden over hun persoonlijkheid.
Schrijver van deze gastblog is Shirin van Vondel van de website introvertel.nl. Introvertel wil onze (extraverte) wereld meer leren over introversie. Introverte mensen weten dat ze goed zijn zoals ze zijn. Als leerkracht ben je hierin van grote betekenis, vanwege jouw rol in de ontwikkeling van introverte kinderen.
Waarin verschilt introversie van extraversie?
Er zijn twee dingen anders in de hersenen van introverten en extraverten:
1. Prikkels
Door de hersenen wordt dopamine aangemaakt bij een positieve ervaring. Dit geeft een fijn gevoel. Extraverte mensen hebben veel dopamine nodig om dit effect te bereiken. Er zijn veel ‘prikkels’ nodig. Die prikkels kunnen zijn: veel mensen, sociale activiteiten, geluiden om hen heen en praten.
Introverte mensen hebben maar een klein beetje dopamine nodig om dit positieve effect te krijgen. Door een rustige activiteit, zoals met je eigen ding bezig zijn, of lezen, maken de hersenen al genoeg dopamine aan. Wanneer er teveel dopamine wordt aangemaakt dan raken deze mensen overprikkeld en moe.
De activiteiten die extraverte mensen zo’n goed gevoel geven, kunnen bij introverte mensen dus leiden tot een tekort aan energie en een moe gevoel.
2. Naar binnen of naar buiten gericht
Bij introverte mensen gaat er meer bloed naar de hersenen dan bij extraverte mensen. Het bloed neemt binnen de hersenen een andere route. Bij extraverte mensen gaat het bloed voornamelijk door gebieden die gericht zijn op zicht en gehoor. Bij introverte mensen gaat het bloed vooral door gebieden die op beleving en denken zijn gericht. Extraverte mensen zijn meer naar buiten gericht. Introverte mensen zijn meer naar binnen gericht.
Hoe ga je om met introverte leerlingen?
Leerkrachten geven deze tips:
- Bespreek met de groep dat zowel spraakzame als stille leerlingen oké zijn.
- Zorg voor een goede afwisseling tussen presenteren en schriftelijke verwerkingsopdrachten.
- Houd er rekening mee dat niet alle leerlingen evenveel behoefte hebben aan interactie met anderen.
- Geef introverte leerlingen de tijd om na te denken en te reageren.
- Geef een introverte leerling nooit het idee dat hij of zij ‘niet goed ontwikkeld’ is ‘of sociaal zwak’.
- Maak introverte leerlingen bewust van hun sterke eigenschappen.
- Weet wat introvert-zijn betekent en dat het geen slechte eigenschap is.
- Vraag een introverte leerling hoe hij of zij het liefst wil leren.
- Geef de introverte leerling de kans om dingen uit te zoeken.
- Zorg voor voldoende tijd om in stilte te werken en geef extra aandacht aan het samenwerken.
- Laat de introverte leerling zijn wie hij/zij is.
Zijn wie je bent
Alle leerlingen mogen zijn wie ze zijn. Het is niet aan ons om de leerling te veranderen. Als leraar kunnen we aansluiten bij de behoefte van introverte leerlingen en ze ondersteunen om zich optimaal te ontwikkelen.
Kijk voor meer informatie over introversie en het omgaan met introverte leerlingen op www.introvertel.nl.
Heb je introverte en extraverte leerlingen in je klas? Welke ervaring heb jij opgedaan? Wil je deze met ons delen? Gebruik dan onderstaand reactieformulier.