Home » 11 x toffe leesbevorderingstips

11 x toffe leesbevorderingstips

Lezende kinderen

Leesbevordering promoten? Met deze werkvormen wordt het lezen nóg leuker!Veel van de onderstaande ideeën komen van de Bibliotheek op School.

1 Een boek voor een ander

De kinderen vormen tweetallen. Ze krijgen allebei een minuut de tijd om aan de ander te vertellen wat voor boeken hij of zij graag leest. Daarna zoeken zij voor elkaar een boek uit de (school)bibliotheek. De ander mag niet weigeren.

2 Boekensushi

De kinderen zitten in een kring en hebben allemaal een boek voor zich liggen. Op jouw signaal pakken de kinderen het boek (op een willekeurige bladzijde) en lezen er twee minuten in. Daarna geven ze het boek door. Allemaal weer een nieuw boek en lezen maar! Na acht minuten heeft iedereen in vier ‘nieuwe’ boeken gelezen. Wie getriggerd is door een boek kan er zelf verder in lezen.

3 Kwartet maken met boeken.

Laat de kinderen in kleine groepjes vier boeken uitzoeken in de bibliotheek. Die vier boeken moeten straks een kwartet vormen. Laat ze zelf bepalen waarom deze vier boeken bij elkaar horen (genre, auteur, illustrator, uitgever, enzovoort). Met een geeltje geven de kinderen op ieder boek aan welke andere drie boeken erbij horen. Speel nu ‘levend’ kwartet met de verschillende groepjes en de boeken. Welk groepje verzamelt de meeste boeken?

4 Boekenkring 2.0

De kinderen zitten in de kring met het boek dat ze op dat moment aan het lezen zijn. In tegenstelling tot een gewone boekenkring wordt het gesprek gevoerd aan de hand van kaartjes met vragen. (Vragenspel van Aiden Chambers) De Bieb op school heeft hier een leuk voorbeeldfilmpje bij gemaakt.

5 Kaftencarrousel

Scan een aantal kaften van boeken en maak de titels onherkenbaar. Zet de afbeeldingen in een Powerpoint en laat ze op het digibord zien. Wie herkent het boek? Welke titel hoort erbij? Heeft iemand het boek gelezen?

6 Boekendans

Een grappige variant op de stoelendans: de kinderen lopen door de ruimte met een voor hen bekend boek. Zolang de muziek klinkt, blijven de kinderen lopen. Wanneer je de muziek uit zet, zoeken de kinderen snel een stoel. Het kind zonder stoel blijft staan en vertelt kort iets over het boek in zijn handen. Dan gaat de muziek verder. Doe zoveel rondes als het kan en zolang het leuk is.

7 Speeddate

De helft van de groep zit aan zijn eigen tafel met een boek dat zij hebben gelezen (en waar ze enthousiast over zijn). De andere helft van de groep komt speeddaten. In een gesprek van twee minuten wordt er verteld en worden vragen gesteld. Na twee minuten gaan de kinderen op een nieuwe date. Herhaal dit een paar keer. Zorg ervoor dat er minstens drie keer gewisseld is. Wie heeft er een toffe boekentip gekregen?

8 Boekenhints

Speel hints met titels van (bekende) boeken. Laat de kinderen vooraf zelf kaartjes maken met bekende titels. Je kunt dit spel ook als tussendoortje doen, of als je nog vijf minuten over hebt voor het naar huis gaan.

9 Boekenbingo

De bekende Juf Sanne houdt ieder jaar een boekenbingo. Deze start meestal in januari en duurt tot begin juni. Kinderen lezen in die periode de boeken die in hun bingo staan. Behalve dat kinderen in een korte tijd twintig tot veertig boeken lezen, kunnen ze ook nog meedingen naar mooie prijzen voor henzelf of voor de hele klas. Houd de website van Juf Sanne in de gaten.

10 Slingerlezen

Als de kinderen een boek uit hebben, schrijven ze er een kort stukje over op een driehoek die vervolgens opgehangen wordt aan een draad in de klas. Dit vormt zo een leesslinger. Wordt er veel gelezen, dan ziet de klas er feestelijk uit!

11 Kilometers lezen

Haal bij de Ikea meetlinten (veel!). Voor elke bladzijde die een kind leest, mag het een centimeter kleuren. Als de meter vol is, mogen ze aan een nieuwe beginnen. Lukt het een kind om een kilometer te lezen?

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.