Als je in de klas een momentje over hebt of bijvoorbeeld voor de gymzaal moet wachten, kun je natuurlijk een spelletje doen of een kerstliedje zingen. Maar je kunt de kinderen ook een creatieve denkopdracht geven. Spelregels: niemand wordt uitgelachen en alles telt zolang het maar binnen de opdracht valt. Laat je verrassen door de ideeën van de kinderen!
1 Een para… wattes?
Laat een paraplu zien, het liefst zo’n ouderwetse met een haakvormig handvat. Een paraplu is natuurlijk handig als het regent, maar wat kun je er nog meer mee doen? De kinderen moeten met de vorm van de paraplu aan de slag. Hun idee hoeft niet te kloppen bij het materiaal waarvan de paraplu is gemaakt en het hoeft ook niet echt uitvoerbaar te zijn. Laat ze er ook een naam voor verzinnen.
Om je eventjes op weg te helpen: een wandelstok, een parasol, een verdedigingsschild, een hondenstok, een sneeuwschep… Je kunt van de punt een schroevendraaier maken, je kunt in een uitgeklapte paraplu een baby leggen en die in slaap wiegen, je kunt er regenwater in opvangen en dat aan de planten geven, je kunt de haak gebruiken om iets te pakken wat te hoog ligt, enzovoort…
2 Recycle de kerstboom
Veel dorpen en steden hebben een grote, gemeentelijke kerstboom. Laat de kinderen verzinnen wat ze na 1 januari met de kerstboom zouden kunnen doen, anders dan hem op een brandstapel gooien. De kerstboom op de Dam werd in 2017 bijvoorbeeld gerecycled tot parfum. Je kunt de kinderen helpen door samen uit te zoeken wat voor bruikbaars er in een kerstboom zit: hout, maar ook olie en hars.
Denk aan: biobrandstof, houtsnippers voor in de speeltuin, planken voor een zandbak. Maak potpourri van de naalden, een statafel van de stam of zaag houtschijfjes en bekleed de muur ermee. Als je eenmaal aan het brainstormen bent, blijken er oneindig veel mogelijkheden te zijn!
3 Reïncarnatie
De kinderen kiezen een persoon die ze kennen uit hun geschiedenisboek, bijvoorbeeld een prehistorische jager of Willem van Oranje. Stel dat die persoon is uitgenodigd voor het kerstdiner bij jullie op school. Wat zou hij daarvan vinden? Wat zou hem opvallen? Wat zou hij van het eten vinden? En van de kerstdecoratie? En wat zouden de leerlingen van de gast vinden?
‘Juf, ik denk wel dat hij zou stinken… ze gingen toch niet zo vaak in bad toen?’
4 Kranten verslaan de geboorte van Jezus
Bekijk een krant met krantenkoppen. (Check even of het nieuws niet te heftig is die dag.) Stel dat Jezus vandaag geboren wordt in een stal: wat zou er dan in het nieuwsbericht staan? Welke kop staat er dan boven?
Ter inspiratie:
Jozef: ‘Ik ben zo trots op Maria en de baby.’
Maria: ‘Midden in de koude winternacht kwam een wonder.’
Kerstbaby geboren in stal
Herders vinden baby tussen het stro
Arme baby ontvangt koninklijk bezoek
Vreemde ster: astrologen voorspellen geboorte koning
Zin om deze denkopdracht te combineren met een schrijfopdracht? Laat dan ook het nieuwsbericht bij de kop schrijven. Denk aan: wie, wat, waar, waarom en hoe?
5 Rare boom!
Natuurlijk, in een kerstboom kunnen kerstballen. Maar wat zou er nog meer in kunnen? Wie verzint de leukste versiering?
Denk aan: koekvormpjes, zakjes snoep, verkeersborden (in de gemeentelijke kerstboom), (kunst)bloemen, kralenkettingen, stropdassen, koekjes, sjaals, afgedankte stroomdraden, een slinger van aan elkaar geknoopte sokken of schoenen, bestek enzovoort. Ga voor meer informatie naar de website van I Heart Berlin.
Laat de kinderen ook bedenken waar hun kerstboom zou kunnen staan. Bijvoorbeeld bij de schoenwinkel of bij mensen die aan de weg werken.
Zin in een creatieve opdracht? Laat de kinderen een ontwerp maken voor zo’n boom. Daar kunnen ze bijvoorbeeld oude stukjes stof bij gebruiken of plaatjes uit tijdschriften.