Home » Beter leren omgaan met jongensgedrag

Beter leren omgaan met jongensgedrag

Jongensgedrag is een hot item. Hun gedrag kan zowel voor leerkrachten als voor ouders een bron van spanningen zijn. Ondertussen voelen jongens zich onbegrepen, waardoor ze zich negatief gaan gedragen. In dit artikel lees je meer over dit gedrag en krijg je tips om er in de klas goed mee om te gaan.

Martine Swager is kindercoach, moeder van twee jongens en ex-leerkracht. De motor van haar werk zijn de kinderen waar ze zelf aan lesgaf. Ze zag regelmatig kinderen bij wie het niet lekker liep. Ze hadden bijvoorbeeld last van boosheid of frustratie. Als leerkracht doe je er alles aan om te zorgen dat kinderen het fijn hebben in de klas. Ze wilde graag meer voor deze kinderen betekenen en volgde een opleiding tot kindercoach. Later volgde de specialisatie tot coach voor jongens, om zo meer begrip te krijgen voor jongensgedrag.

Wat begrijpen we niet van jongens?

Het helpt als je iets meer weet over hoe jongens in elkaar zitten; als je snapt hoe hun hersenen werken en wat testosteron doet in hun lijf. Je zult dan hun energie, nieuwsgierigheid, creativiteit, speelsheid, durf, impulsiviteit en competitiedrang beter begrijpen en waarderen. Jongens lopen in de ontwikkeling achter op meisjes. Dit komt onder meer doordat de linkerhersenhelft van jongens kleiner is en de hersenshelften minder makkelijk verbindingen maken. Dit betekent dat we jongens regelmatig bevragen op dingen die ze (nog) niet beheersen. Dit zie je vooral bij jongens in de onderbouw van het primair onderwijs en in het middelbaar onderwijs.

Sneller afhaken

In groep 3 zorgt dit bijvoorbeeld voor problemen met schrijven, stilzitten en lezen. In het middelbaar onderwijs zien we dat bijvoorbeeld het plannen een struikelblok vormt. Dit maakt dat jongens al op jonge leeftijd ervaren dat ze zoiets niet kunnen. Het gevolg daarvan is dat jongens afhaken, een masker opzetten of ander negatief gedrag laten zien. Het is aan ons om te ontdekken wat er schuilgaat achter dat gedrag, want zo vragen ze om hulp.

Maak écht contact

Eén van de sleutelwoorden als het gaat om het omgaan met jongensgedrag is contact. Een jongen kan pas leren als hij in contact is met zijn leraar. Contact zorgt voor bevestiging, aandacht, erkenning en verbinding. Een jongen die in contact staat, laat minder snel negatief gedrag zien.  Tips om persoonlijk contact te stimuleren:

  • Interesseer je in de leerling. Vraag hem naar zijn weekend, sport, hobby, etc.
  • Merk op dat je ziet wat hij doet en complimenteer hem daarover
  • Vraag waar hij mee bezig is
  • Maak letterlijk contact: schouderklopje, aai over de bol, etc.
  • Zet hem niet voor schut om iets dat hij (nog) niet kan. Schaamte verbreekt elk contact en verhoogt bovendien de spanning. Dat veroorzaakt een blokkade tussen de hersenhelften en zorgt vaak voor ongewenst en moeilijk corrigeerbaar gedrag
  • Vraag wat er aan de hand is, voordat je beschuldigt of straft.

Als je op deze manier in verbinding staat met de jongens in de klas, kom je er makkelijker achter wat er schuilt achter het soms moeilijke gedrag. Dat zorgt voor meer begrip en minder negatief gedrag.

Aan de slag

Wil je meer bewust contact met jongens in de klas? Pak de klassenlijst erbij en maak morgen met elke jongen in de klas bewust contact. Stel een vraag of geef een compliment of een schouderklopje. Vink elke jongen met wie je contact hebt gehad af, zodat je zeker weet dat je iedereen hebt gezien. Download ook het gratis e-book: Negen tips over jongens.

Lees ook de eerder op OVM verschenen artikelen:

Hoe ga jij om met de verschillen tussen jongens en meisjes in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

staand vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Bekijk

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.