Home » Jongeren en studiekeuze: komen ze er online uit? (1)

Jongeren en studiekeuze: komen ze er online uit? (1)

Vanwege het coronavirus zijn de open dagen van hogescholen en universiteiten afgelast. Dit is vooral vervelend voor eindexamenleerlingen, die nu noodgedwongen hun studiekeuze moeten baseren op online informatie. Gelukkig spelen veel onderwijsinstellingen hier razendsnel op in, door hun online kanalen in te zetten om met jongeren in contact te komen.

Dit artikel van Suzanne Dölle verscheen eerder op youngworks.nl.

Samen met een panel van studiekiezers keek jongerencommunicatiebureau Youngworks afgelopen week (via Zoom) naar online open dagen van hogescholen en universiteiten. Wat viel hen op, wat ging goed en wat kan beter? In dit artikel deelt Youngworks enkele inzichten en adviezen.

1. Verschillen in communicatie over de online open dag

Hogescholen verschillen nogal in de manier waarop ze, in de aanloop naar de online open dag, met jongeren communiceren. Nadat we ons hebben aangemeld, horen we nog weinig. Een paar uur voor de start ontvangen we een instructiemail met links, soms een drie pagina’s tellende instructie in Word. Andere hogescholen tellen af naar de online open dag, via de e-mail. Daardoor vergeten jongeren de open dag in ieder geval niet en wordt hun nieuwsgierigheid geprikkeld.

Toch is het jongeren, ondanks alle e-mails, niet duidelijk wat ze kunnen verwachten van een online open dag. Hoelang gaat het allemaal duren, kun je tussendoor afhaken, ben ik in beeld (liever niet), is mijn naam te zien? Alleen de begin- en eindtijd is gecommuniceerd, voor de rest is het een black box. Jongeren vinden het prettig om te weten wat hen te wachten staat. Dat vergroot de kans dat ze daadwerkelijk intunen op de online open dag. Geef daarom vooraf goed aan wat jongeren kunnen verwachten van de online dag.

2. Verschillen in tools, vormen, duur en achtergrond

De online open dag wordt door hogescholen en universiteiten op uiteenlopende manieren ingevuld. Dat varieert van opnames van presentaties voor lege collegezalen en powerpointpresentaties met een moderator thuis achter de laptop via Teams of Blackboard to aan vier uur durende livesessies op Instagram met studenten en docenten. Wat valt op?

Jongeren kunnen maar kort hun aandacht bij de praatjes houden. Het meest positief zijn ze over de presentaties waarbij vragen parallel worden beantwoord in de chat, sprekers elkaar afwisselen en polls worden ingezet. Jongeren zijn kritisch op de beelden. Een docent in een kinderkamer met knuffels komt niet professioneel over. Een live chat met louter studenten mist deskundigheid. Ook is er ergernis over de techniek die hapert, robotstemmen en bevroren beelden. Dit zijn klassieke wegklikmomenten voor jongeren. Studiekeuze is voor jongeren een serieuze zaak; een professionele aanpak geeft hen vertrouwen. Houd het daarom kort en krachtig, interactief, gevarieerd en check je achtergrond!

3. Verschillen in online communicatievaardigheden via videotools

Een voordeel van de online open dag is dat jongeren tussendoor vragen kunnen stellen via de chat. Vinden ze het op de fysieke open dag te spannend om vragen te stellen, in de chat valt deze drempel weg. Meelezen met de vragen die anderen stellen, is ook interessant. Anderen komen zo op vragen waar ze zelf niet aan denken. Maar: elk voordeel heeft zijn nadeel. Jongeren vinden het lastig om de chat te lezen en tegelijkertijd te presentatie te volgen. Ook worden er vragen gesteld die al eerder zijn beantwoord.

Het ene team heeft het communiceren met jongeren via online videotools beduidend beter onder de knie dan het andere. Jongeren deelden hun tips en tops met ons. Zo vinden ze het prettig als ze worden begroet in de chat wanneer ze zich aanmelden. Online communiceren met jongeren via videotools vraagt om training en voorbereiding.

4. Virtueel kijkje in de campus

Hoewel de online open dagen jongeren informatie bieden, blijft het gemis van de fysieke ervaring. Dit is vooral lastig voor eindexamenleerlingen die nog twijfelen over de locatie van hun opleiding. Het liefst kijken ze met hun eigen ogen rond om de sfeer te proeven en vragen te stellen aan docenten en studenten. Hogeschool Utrecht lost dit op door studentvloggers in te zetten die een virtuele tour geven over de campus. Erasmus Universiteit Rotterdam biedt een 360° videotour door de onderwijsinstelling, waarbij jongeren zelf op ontdekkingstocht kunnen gaan. Op de site van de HvA kunnen studiekiezers YouTube-video’s bekijken met sfeerimpressies gemaakt door studenten. Bied jongeren dus de mogelijkheid om virtueel sfeer te proeven op de campus.

Met het wegvallen van fysieke open dagen, proefstuderen en meeloopdagen, is het belangrijk dat onderwijsinstellingen hun online open dagen goed afstemmen op studiekiezers. Hoe zorg je ervoor dat jongeren zich aanmelden voor een online open dag, daadwerkelijk gaan kijken en niet wegklikken tijdens de sessie, maar actief meedoen? Dat is belangrijk in de huidige periode. Maar wanneer deze online middelen eenmaal goed zijn ontwikkeld, is een onderwijsinstelling ook klaar voor volgend jaar. Door deze tijdelijke situatie, nemen de mogelijkheden van online voorlichting een vlucht. Dat is niet alleen voor nu, maar ook voor later relevant.

Hoe bereiden jouw leerlingen zich voor op hun studiekeuze? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.