Leerkracht van de maand
Fotograaf: Neeke Anna Wassenbergh-Smit
Topschaatser Reina Anema staat niet alleen op het ijs, maar ook voor de klas. Dat vraagt om een strakke planning, maar geeft haar ook veel voldoening: ‘Het enthousiasme van de kinderen laat me steeds opnieuw beseffen hoe bijzonder het is dat ik dit kan en mag doen!’
Van ijsbaan naar klaslokaal: Hoe combineer je lesgeven met schaatsen?
‘Op het eerste gezicht lijkt dat ingewikkeld, maar eigenlijk is het juist duidelijk: als ik werk, weet ik precies wanneer ik waar moet zijn. De kinderen beginnen om half negen en gaan om twee of half drie naar huis. Daarna kan ik nog trainen, meestal rond vier uur. Natuurlijk betekent dat wel dat ik die dag ’s ochtends niet kan trainen, maar het geeft me ook structuur.Vorig jaar maart ben ik van team gewisseld. Dat ik er nu naast werk, heeft deels een financiële reden, maar ik merkte ook dat ik iets anders naast het schaatsen nodig had. Het helpt me om ook maatschappelijk bezig te zijn en in mijn huidige team, Team FrySk, is daar alle ruimte voor.’
Heeft het lesgeven jou als sporter veranderd?
‘Ja, ik haal er heel veel voldoening uit. Het is fijn om naast het schaatsen iets anders te doen wat ik ook leuk vind en waar ik goed in ben. Daardoor besef ik nog beter hoe bijzonder het is om te doen wat ik doe. Ook de reacties van kinderen helpen me om anders naar mijn sport te kijken. Soms komen ze naar me toe en vragen ze: “Kom je op tv?” of “Heb je medailles gewonnen?”. Dan realiseer ik me weer dat wat ik doe niet vanzelfsprekend is. Die gesprekken maken me extra bewust van hoe speciaal deze combinatie eigenlijk is.’
Die gesprekken maken me extra bewust van hoe speciaal deze combinatie eigenlijk is.
Had jij vroeger een inspirerende coach of leerkracht?
‘Ja, mijn huidige coach, Siep Hoekstra. Toen ik twaalf was, zat ik in de Friese selectie en trainde ik al met hem. Dat was een periode die me is bijgebleven, niet alleen vanwege mijn prestaties, maar ook in mijn persoonlijke ontwikkeling. Daarna heb ik in KNSB Jong Oranje en commerciële ploegen gezeten, maar op een gegeven moment stagneerde mijn ontwikkeling. Siep benaderde me toen en zei: “Als je niet stopt en door wilt gaan, wil ik graag weer met je werken.” Dat is zeven jaar geleden. We hebben drie jaar samengewerkt, toen ben ik naar Jumbo-Visma gegaan, en nu ben ik weer terug bij hem. Hij is niet alleen een goede coach, maar ook gewoon een fijn mens.’
Wat probeer jij kinderen mee te geven als leerkracht?
‘Ik probeer kinderen op een positieve manier te benaderen en binnen hun mogelijkheden het maximale uit hen te halen. Vaak ben ik maar één dag op een school, ook in die korte tijd wil ik ervoor zorgen dat kinderen succeservaringen opdoen. Daarnaast vind ik het belangrijk om bewegen en fit zijn te stimuleren. Als dat ter sprake komt, moedig ik ze aan om buiten te spelen of een sport te kiezen.’
Hoe doen scholen het op het gebied van beweging en sport?
‘Daar zit echt veel verschil in tussen scholen. Op sommige scholen is er minder bevoegdheid voor gym, en dan wordt het soms een last voor een andere leerkracht. Dat is zonde, want dan krijgt gym niet de aandacht die het zou moeten krijgen.
In Friesland is schoolschaatsen heel populair, maar niet alle scholen maken daar gebruik van. Sommige scholen zeggen overal “ja” op als het gaat om sportactiviteiten zoals schoolzwemmen en schoolschaatsen. Maar andere scholen vinden het lastig, bijvoorbeeld omdat het tijd kost om naar Thialf te gaan. Dat vind ik echt een gemiste kans.’
Eigenlijk heb ik gewoon twee hobby’s: schaatsen en lesgeven.
Hoe reageren kinderen als ze naar Thialf gaan?
‘Helaas ben ik zelf nog nooit met een school mee geweest, maar als ik in Leeuwarden of in Thialf kinderen zie schaatsen, dan zie ik alleen maar blije gezichten. Dat zijn echt gouden momenten, ook voor de leerkrachten. Als je ziet hoe enthousiast kinderen zijn, voel je: dit is heel waardevol!’
Wat kunnen kinderen leren van een topsporter in de klas?
‘Ik probeer kinderen mee te geven dat als je ergens beter in wilt worden, je moet blijven oefenen. Dat geldt voor sport, maar ook voor leren. Door iets vaak te doen, wordt het vanzelf makkelijker. Soms stel ik een vraag of krijgen ze een opdracht en merken kinderen dat ze iets niet meteen weten of kunnen. Dan leg ik uit dat, dat niet erg is en bij schaatsen ook zo is: als iets moeilijk is, moet je doorzetten om er beter in te worden. Maar ik ben daar niet om de hele dag over schaatsen te praten – ze moeten ook gewoon hun werk doen, haha!’
Welke tip wil je andere leerkrachten meegeven?
‘Plezier in je werk houden is het allerbelangrijkste! Soms heb je een moeilijke klas of uitdagingen in het team of met ouders, maar probeer altijd te onthouden waarom je voor dit vak hebt gekozen. Voor mij voelt lesgeven niet als “werk” – net als schaatsen is het iets wat ik met veel plezier doe. Eigenlijk heb ik gewoon twee hobby’s: schaatsen en lesgeven. En hoe mooi is het als je van je hobby je werk kunt maken?!’
Word ook leerkracht van de maand
Heb jij een bijzonder verhaal en wil je ook als leerkracht van de maand geïnterviewd worden? Of wil je een collega voordragen? Laat het ons weten op redactie@malmberg.nl.