Home » Juf van de maand april 2019: Marjolein Silvania

Juf van de maand april 2019: Marjolein Silvania

School: Petrus Dondersschool in Den Haag
Geeft les aan: intern begeleider & groep 8
Aantal jaar voor de klas: 9 jaar


Marjolein blogt en tekent over haar leven als juf op Dream & Create by Marjolein. Daarnaast doet ze soms een illustratie-opdracht.

Wat zet je op je blog?

Verhalen over wat in de klas en op school gebeurt, en over kinderen op school. Ik schrijf eerst het blog en maak dan een tekening. Van de week heb ik bijvoorbeeld een blog gemaakt over grappige uitspraken van kinderen.

Waarom ben je begonnen met schrijven en tekenen?

Ik ben ooit begonnen met tekenen omdat ik het werk druk en heftig vond. Tekenen hielp me om mijn hoofd leeg te maken en dat is een beetje uit de hand gelopen… Ik vond het lastig om de positieve kanten van het werk voor mezelf te blijven benadrukken. Door te schrijven en te tekenen ging die positieve kant ineens een grotere rol spelen. Ik vind mijn werk nu veel leuker.

Wat typeert jouw tekeningen?

Het zijn mensfiguurtjes die de leerlingen of leerkrachten voorstellen. Ik gebruik veel quotes van kinderen. Het ziet er vrolijk uit. Ik hoor vaak dat mensen in mijn tekeningen iets van Blond Amsterdam herkennen.

Hoe vinden de kinderen dat, een bloggende juf? En je directie?

De kinderen kijken vooral naar de tekeningen, maar lezen de blogs niet. Veel kinderen volgen mijn Instagram-account. Oud-leerlingen lezen wel de blogs. Van hen krijg ik positieve reacties. Ook de directie en het bestuur vinden het erg leuk. Ik schrijf mijn blogs zo dat je er nooit uit kunt halen om welke leerling het gaat. En mijn verhalen zijn eigenlijk altijd positief over het onderwijs en de kinderen.

Hoeveel tijd in de week besteed je eraan? En wanneer?

Ik ben dit jaar vier dagen gaan werken om een dag per week te kunnen tekenen en schrijven. Als ik eenmaal bezig ben, heb ik in een half uurtje een blog geschreven. De tekening erbij duurt wel iets langer.

Neem je die creativiteit ook mee de klas in? Hoe?

Ja, soms geef ik een tekenles aan de kinderen. Ook heb ik een eigen poster gemaakt die hier en daar in het schoolgebouw hangt. Daarop staat een prachtige quote: ‘Je kan niet van elk kind een ster maken, maar je kan ze wel allemaal laten schitteren.’

Op onze school is veel aandacht voor talentontwikkeling. Zo krijgen kinderen vakken als koken, drama en muziek in een verlengde schooldag aangeboden. We hebben een pittige populatie en ik vind het mooi om naar talenten van kinderen te kijken en hen te stimuleren. Of dat talent nu koken of tekenen is.

Zou je dit fulltime willen doen?

Haha, voor de verhalen heb ik echt de kinderen nodig! Ik zou fiftyfifty een mooie verdeling vinden. Ik ben echt van mening dat leerkrachten nodig zijn om het beste uit kinderen te halen. We zijn een belangrijke schakel in de samenleving en daar wil ik onderdeel van blijven.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Ons vak kan behoorlijk pittig zijn… blijf kijken naar de leuke en positieve dingen die in de klas gebeuren. Zoek een manier waarop je je hoofd leeg kunt maken die bij je past, waardoor je die lichtpuntjes ziet. Zie waar de talenten van kinderen liggen en help ze om te schitteren.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.