Home » Juf van de maand december 2018: Jetta Hulshoff

Juf van de maand december 2018: Jetta Hulshoff

Jeta Hulshoff

School: OBS De Peperklip in Schiedam
Geeft les aan: groep 7
Aantal jaar voor de klas: 25 jaar


Juf Jetta zet zich in voor een groene omgeving op school en in de buurt.

Wat doe je zoal om de school en haar omgeving groener te maken?

Ik ben bezig om bijenvriendelijke planten in de schooltuin te zetten, we hebben een moestuin en een insectenhotel. Daarnaast hebben we vijf bijenkasten geadopteerd bij een imker. We zijn nog op zoek naar een geschikt plekje voor die kasten. Ook ben ik heel druk bezig met afval scheiden op school. Sinds een maand hebben we een eigen composthoop in de schooltuin voor de fruitschillen die overblijven bij de lunch. Buurtbewoners kunnen hier ook hun gft-afval kwijt. En groep 7 en de leerlingenraad letten op dat er geen lichten blijven branden als de school uitgaat. Oh ja… en we doen ook regelmatig een afvalopruimactie rond de school.

Hoe pak je dat afval opruimen aan?

Het afval opruimen is nu nog niet structureel. Ik doe het vooral met mijn eigen groep. We lopen een uurtje om de school en in de wijk. De kinderen vormen drietallen. De een heeft de zak vast, de ander de grijper en de laatste heeft handschoenen aan. Want je wilt niet dat ze echt iets smerigs met hun blote handen vastpakken…

Om alle kinderen van school erbij te betrekken wil ik een rooster maken. Ik ben van plan het rooster zo te maken dat alle groepen regelmatig aan de beurt zijn om afval te rapen. Onze conciërge loopt overigens ook elke ochtend een rondje om de school. We vinden een schone schoolomgeving erg belangrijk.

Waarom vind je duurzaamheid zo belangrijk?

Omdat het gewoon belangrijk is. Voor onszelf nu en voor de mensen na ons… voor hoe we de wereld nalaten… logisch toch?

Wat leren de kinderen ervan?

Ik wil de kinderen laten ervaren dat ze invloed hebben op hun leefomgeving. Ze leren dat ze verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en hun keuzes die met het milieu te maken hebben.

Welke effecten zie je?

De kinderen letten op elkaar. Als iemand iets in de verkeerde bak gooit of de lichten laat branden, zijn er altijd kinderen die hem of haar daarop wijzen. Ook gooien de kinderen niets meer op het schoolplein of in de bosjes. Helaas is het een openbaar schoolplein dus ’s ochtends ligt er vaak toch rommel…

Krijg je je collega’s makkelijk mee?

Ja, de ene collega loopt wat harder voor het milieu dan de ander natuurlijk. Het is sowieso een hot item. Misschien vinden sommige mensen ook wel dat ik af en toe een beetje doorsla…

Tegen welke praktische zaken loop je aan?

Het afval scheiden is een beetje een gedoe omdat we nog geen goede bakken hebben. Eigenlijk hebben we van die etagebakken nodig, maar die zijn harstikke duur, en dus onbetaalbaar als je die voor zestien groepen moet kopen. We gaan er inventief mee om. Op het moment ontwerp ik samen met iemand een goedkoop alternatief.

Wat staat er nog meer op je groene wensenlijst?

Ik ben erg blij dat we nu bezig zijn om het schoolplein groener te maken. Tegels eruit en gewoon weer vies worden tijdens het spelen. Zonnepanelen of een groen dak zou ik ook graag op het schoolgebouw zien. Maar dat is een bestuursdingetje.

Leef je thuis ook zo bewust?

Oh ja!… Ik scheid mijn afval en heb overal led-lampen. In mijn eigen tuin staan planten en bloemen voor de bijen. Ik kies voor biologisch vlees of geen vlees en bestel mijn biologische groenten via de site Rechtstreex bij de boer. Ik ga liever met de trein dan met het vliegtuig op vakantie. Ook doe ik aan ploggen. Dat is een combinatie van hardlopen en zwerfvuil opruimen.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Dat je een spiegel bent voor de kinderen. Inkoppertje natuurlijk, maar enorm waar. Als jij laat zien dat je het milieu belangrijk vindt, straal je dat uit naar de groep.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.