Home » Juf van de maand december 2021: Stéphanie Ket

Juf van de maand december 2021: Stéphanie Ket

School:RKBS Drie Koningen, De Meern
Geeft les aan: sinds dit jaar kwaliteitscoördinator (voorheen ib’er) van groep 4 en 5 en schoolopleider
Aantal jaar voor de klas: 22 jaar, dit is haar 2e jaar als schoolopleider


Juf Stéphanie heeft met haar collega-schoolopleider een inwerktraject voor nieuwe leerkrachten ontwikkeld.

Voor wie is het inwerktraject bedoeld?

Voor alle nieuwe leerkrachten op onze school. Denk aan zijinstromers en stagiairs, maar ook aan starters en mensen die van school wisselen. Als je op een nieuwe school gaat werken, komt er enorm veel op je af. Iedereen wil welkom zijn en zich gezien voelen.

Wat houdt dat inwerktraject in?

Aan het eind van de zomervakantie organiseren we een teambijeenkomst waar nieuwe leerkrachten zich kunnen voorstellen en rustig kunnen kennismaken voordat het schooljaar begint. Studenten zie ik al voor hun stage begint. Ik geef ze een rondleiding door de school en praat met ze. Wat zijn jouw verwachtingen? Wat kunnen wij brengen? Wat neem jij mee? Daarna denk ik pas: jij bent een goede match met díé groep. Een student van een universitaire pabo past bijvoorbeeld beter bij de ene collega dan bij de andere.

Hoe gaat het daarna?

De eerste schoolweek starten de nieuwkomers zelf op, ze draaien lessen en vinden hun plek in de groep. Vanaf de tweede week plan ik klassenbezoeken in. Die zijn heel oplossingsgericht. Wat zijn je krachten? Wat kunnen we versterken? De doelen houd ik beperkt. Er komt veel op mensen af. Daar houd ik rekening mee.
Ook is er tot de herfstvakantie een aantal startteammeetings met presentaties. In korte tijd maken ze kennis met onze visie. Hoe zit ons instructiemodel in elkaar? Waarom werken wij evidence based? Ook praktische zaken komen voorbij, zoals waar vind je de spullen in onze Google-omgeving? Na de herfstvakantie beginnen we met intervisie. Nieuwe collega’s krijgen dan ruimte om onderling ervaringen te delen.

Het is een uitgebreid inwerktraject. Waarom kiezen jullie hiervoor?

Ik denk dat een leerkracht in zijn kracht staat als hij zich welkom, autonoom en competent voelt. Die verantwoordelijkheid ligt bij ons. In onze visie op leren zeggen wij: kennis gaat voor vaardigheden. Dat geldt ook voor nieuwe leerkrachten. Wíj moeten ervoor zorgen dat nieuwe leerkrachten díé kennis krijgen die ze nodig hebben. Daarnaast moeten we ze een welkom gevoel geven én de tijd om hun competenties te ontwikkelen in deze nieuwe omgeving.

Wat is jouw rol hierbij?

Samen met een collega-opleider coördineer ik het traject, maar we geven niet alle presentaties en hulp zelf. Als een collega meer expert is in het instructiemodel bijvoorbeeld, dan vliegen we hem of haar in. Voor studenten ben ik de schakel tussen ons en de hogeschool, maar de leerkrachten begeleiden zelf hun stagiairs. Voor nieuwe leerkrachten heb ik een coachende rol, zoals tijdens de klassenbezoeken. Daarnaast vind ik het ook mijn rol om te zeggen: ‘Zorg maar dat die klas draait en jij je plek vindt.’ Door de waan van de dag wordt er te snel aan mensen getrokken.

Dat klinkt als een veelzijdige taak. Wat moet je daarvoor in huis hebben?

Je moet zorgvuldig, integer en betrokken zijn. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze bij jou terecht kunnen. Ook vind ik zichtbaarheid en beschikbaarheid belangrijk. Ik loop vaak even langs bij mensen.

Wat vind je zo leuk aan je rol als schoolopleider?

Als ik zie dat het zelfvertrouwen en werkplezier van de nieuwe collega’s toeneemt, maakt me dat blij en trots. Ik weet hoe het voelt om te zwemmen. Dat heb ik zelf ook meegemaakt toen ik wisselde van school, terwijl ik een heel ervaren leerkracht was!
Ook is het voor mij persoonlijk een kans om mezelf verder te ontwikkelen. Ik leer veel. Ik heb bijvoorbeeld intervisiebijeenkomsten met andere schoolopleiders binnen hetzelfde bestuur.

Merk je het effect van het inwerktraject?

Ja, ik denk dat onze school heel stabiel is. Er is veel belangstelling om op onze school te werken. Dat is uniek in deze tijd. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het inwerktraject. Misschien is het andersom. We zijn een school die zichtbaarheid belangrijk vindt. We maken duidelijk wie we zijn en waar we voor staan. En iedereen mag zich welkom voelen. Nieuwe collega’s goed inwerken, past daarbij.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Zorg dat nieuwe collega’s zich autonoom en competent voelen. Laat weten hoe welkom ze zijn. En geef ze de tijd om eerst de basis in hun groep neer te zetten en hun plek in het team te vinden. Een gelukkige leraar is een betere leraar.

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.