Home » Juf van de maand februari 2022: Laura Beekmans

Juf van de maand februari 2022: Laura Beekmans

School:OBS Dick Bruna, Veldhoven - locatie Zilverackers
Geeft les aan: De Ontdekakker (voor kinderen van 7 tot 10 jaar)
Aantal jaar voor de klas: 6 jaar


Juf Laura mocht samen met collega Direna van der Sanden een nieuwe schoollocatie oprichten met een eigen onderwijsvisie. In september 2019 startte ze met deze opdracht. In mei 2021 ging de locatie open.

Vertel, hoe kwam deze opdracht op je pad?

Onze school mocht in een nieuwbouwwijk een nieuwe locatie openen. Het bestuur had hiervoor een paar globale uitgangspunten, zoals meer samenwerking tussen opvang en school, en onderwijs dat inspeelt op kansen die in de omgeving van de school voorbijkomen. Elf leerkrachten mochten een pitch houden. Daarin moesten we vertellen hoe wij het onderwijs op de nieuwe locatie voor ons zagen.

Waarom werd jij hiervoor gekozen, denk je?

Ik denk omdat ik er open-minded inging. Ook sprak ik over integratie van vakken en de kansen van digitalisering. Ik wilde het creatief en pragmatisch aanpakken.

Hoe vond je het dat jij dit mocht gaan doen?

Geweldig! Echt een ‘once in a lifetime opportunity’! Ik heb deze kans met beide handen aangegrepen.

Je werd samen met je collega Direna hiervoor gekozen. Waarom dit duo?

Ik denk omdat we elkaar goed aanvullen. Ik ben goed in gas geven, snel schakelen en connecties leggen. Direna houdt overzicht, bewaakt de visie heel goed en is tegelijkertijd flexibel. De interim-directeur heeft dat goed ingeschat. We matchen gewoon.

En dan? Hoe begin je met zoiets?

We zijn gaan brainstormen en hebben veel gesprekken met de directeuren van de opvang en de school gehad. Daarnaast zijn we op bezoek geweest bij scholen met een inspirerende onderwijsvisie. En als het niet live kon, vanwege corona, kregen we een online rondleiding.

Wat voor onderwijsvisie kwam daaruit?

Eigenaarschap van kinderen van hun leerproces en differentiatie zijn voor ons belangrijke uitgangspunten. Ieder kind mag groeien. Zo gebruiken we een digitaal portfolio dat kinderen inzicht geeft in hun leerdoelen. Ook hebben we gekozen voor veel variatie in werkvormen. We leren door te doen! Digitaal, bewegend, ervarend, maar ook werken op papier. Kinderen zitten niet vast aan één tafeltje en één vaste groep. Ze hebben een thuisgroep en tijdens rekenen en spelling zitten ze in niveaugroepen. Daarnaast werken we met ‘kernconcepten’, een leermodel dat gericht is op het ontwikkelen van talenten voor de 21e eeuw. Leerlingen maken daarbij gedurende vaste perioden ontdekkingstochten door de wereld om zich heen. Om de doelen te behalen, maken we gebruik van methodes en door onszelf ontworpen lessen. Dat geeft veel ruimte voor de creativiteit van de leerkracht. Ook stimuleren we kinderen om zelf leervragen te stellen en van elkaar te leren.

En ook praktisch zijn er andere keuzes gemaakt…?

Ja, we werken met flexibele schoolvakanties. En er is dus meer samenwerking met de opvang. De bso-juf werkt bijvoorbeeld ook als onderwijsassistent op school.

Was je hiervoor opgeleid? Het is toch iets heel anders dan lesgeven?

Nee, eigenlijk niet. Hoewel ik wel een eigen praktijk heb opgezet. Ik denk dat je nooit alles wat je nodig hebt in huis hebt. Maar ik ben het niet uit de weg gegaan. Wij dachten: andere mensen hebben dit ook gedaan, dus waarom wij niet? We hebben deze mensen gesproken en gevraagd naar valkuilen en zo. Verder is het gewoon superhard werken. Je begint vanuit niets, met nul leerlingen en nul materiaal.

Wat voor adviezen kreeg je?

Ha, dat het heel hard werken is. En dat je als beginnende school ervoor moet waken dat je ‘het afvalputje’ wordt. Er zijn ouders die van school naar school hoppen en verwachten dat ze bij een nieuwe school veel invloed kunnen uitoefenen. Zeker als die nog heel kleinschalig is. Of er komen kinderen die vanwege hun gedrag uitvallen op een andere school. Je moet erop letten dat je de juiste doelgroep aantrekt, met de juiste motivatie. Dat was een heel waardevol advies.

Hoe kwam je aan de schoolinrichting?

Toen we begonnen, was er alleen een stuk grond. Nu staat er een tijdelijk gebouw en in 2023 is het blijvende gebouw klaar. We zijn zelf in gesprek gegaan met bedrijven, met de bouwtekeningen in de hand. De zes lokalen waren bijvoorbeeld allemaal afgesloten met een deur. We vroegen de ontwikkelaar om deze lokalen onderling te verbinden met doorloopjes. Samen met de leverancier van het schoolmeubilair hebben we flexibele werkplekken gecreëerd. We wilden bijvoorbeeld ook statafels en een bank om ontspannen te lezen, zodat kinderen zelf hun plek kunnen kiezen.

Ging er weleens iets mis?

Oh zeker! We wilden een podium rondom pilaren in de hal, maar de ‘happen’ uit het podiumvlak bleken verkeerd te zitten. Veel meubilair werd veel later geleverd dan beloofd was. En tja… je blijkt toch altijd te weinig kastruimte te hebben. Waar we heel blij mee zijn, is dat overal wielen onder zitten. Alles is flexibel en snel verschoven.

Hoe kwam je aan de leerlingen?

We hebben geflyerd in de wijk en de lokale krant benaderd. We organiseerden online informatieavonden en natuurlijk werd er op de website van de school verteld over deze locatie. We begonnen in mei met 5 leerlingen en zaten in december al op 35 leerlingen.

Jemig, jullie hebben echt veel gedaan hè?

Dat klopt. Alleen over de begroting hoefden we ons niet te buigen, dat deed iemand anders. Soms dachten we wel: waar zijn we aan begonnen? Het is aanpoten en tegelijkertijd had ik het niet willen missen. Het is nooit allemaal af en ik hebben moeten leren accepteren dat dat zo is.

Wat heb je nog meer geleerd?

Dat het onderwijs heel complex is. Dat er heel veel manieren zijn om mooi onderwijs te geven. En dat het ook heel veel tijd kost om te komen waar je wilt zijn. Die tijd mag je jezelf ook gunnen. Zo kunnen wij onze leerlingen nog niet alles bieden wat we in ons hoofd hebben, omdat de groepjes nog te klein zijn. We moeten eerst groeien in leerlingenaantal.

Wat vond je het moeilijkste aan het proces?

Dat je steeds verschillende kanten wordt opgeslingerd. Er komt van alles op je pad en er zijn zo veel ideeën in zo’n onderzoeksfase. Het is lastig om je eigen beeld voor ogen te blijven houden. Ik weet nu dat ik flexibel moet zijn in de weg ernaartoe, maar standvastig in de visie. Ook hadden Direna en ik in het begin alleen elkaar. Als zij er niet was, was het soms best eenzaam. Nu de school zo hard groeit is er gelukkig een schoolleider gekomen en een aantal nieuwe collega’s.

En wat was het leukste?

Het is onwijs gaaf om op zo’n manier op allerlei scholen te mogen kijken en met ze te praten. Ik werd weer zo enthousiast over het onderwijs! Het is een megagroot cadeau.

Waar ben je trots op?

Dat ik de kinderen hier zie groeien. Ze zitten lekker in hun vel en het is geweldig wat dat doet met hun leerproces.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Maak je keuzes met je hart en op basis van je onderwijsvisie. Ouders en anderen proberen je altijd te beïnvloeden. Er zijn altijd mensen voor en tegen. Luister, maar kies zelf wat bij jou en je school past.

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.