Home » Juf van de maand juli 2018: Pascale Houdé

Juf van de maand juli 2018: Pascale Houdé

School: De Hoogstraat, op een asielzoekerscentrum in Leersum
Geeft les aan: groep 1/2 en 3/4, daarnaast speelt ze in theaterstukken op scholen
Aantal jaar voor de klas: 25 jaar


Pascale heeft twee theaterstukken voor op de basisschool ontwikkeld: ‘Lekker puh’ en ‘Op de vlucht’.

Hoe is jouw interesse voor drama ontstaan?

Op de basisschool van mijn dochters ontwikkelen de ouders samen met leerkrachten elk jaar een toneelstuk. Ik heb daar jarenlang met veel plezier aan meegewerkt. Op een gegeven moment vroeg ik mezelf af: wat zou ik graag willen naast mijn baan als leerkracht? Werken bij de CliniClowns leek me geweldig. Daarom begon ik aan een clownsopleiding. Met andere cursisten heb ik toen samen het toneelstuk ‘Lekker Puh’ ontwikkeld.

Waar gaat dat toneelstuk over?

Het is voor kleuters en gaat over pesten. Er zijn vier clowns, eentje is suf en overal bang voor. Die clown speel ik. De andere clowns lachen haar uit. In het begin lachen de kinderen mee. Maar dan zing ik een zielig, klein liedje. Daardoor gaan de kinderen het opnemen voor mij en bedenken hoe het anders kan.

Kan drama helpen bij een probleem als pesten?

Ja, ik denk van wel. Het is grappig en toch komt de boodschap aan. Je houdt de kinderen een spiegel voor en ze herkennen zich in de spelers en situaties. Het is beeld, geluid en interactie, waardoor het meer binnenkomt dan bijvoorbeeld bij een boek.

Wat voor reacties krijg je op het stuk?

Erg positief en betrokken. Er kwam een keer een jongen naar me toe, die zei: ‘Sorry, ik heb ook om jou gelachen.’

Bij het toneelstuk ‘Op de vlucht’ zijn de reacties heftiger. We hebben juffen gehad die in tranen waren. Dat toneelstuk gaat over een vluchtelingenmeisje dat met een kist bij een slagboom aankomt en er niet in mag, omdat ze geen paspoort heeft. Op scholen met NT2-klassen gaan kinderen met elkaar in gesprek: heb jij ook een paspoort? Wat had je bij je toen je in Nederland kwam?

Heb je een tip voor leerkrachten die met drama aan de slag willen op school?

Speel zelf en nodig de kinderen uit om mee te spelen. En doe het samen met een collega. Eentje blijft dan in zijn rol en de ander gaat het gesprek met de klas aan. Wij doen het ook altijd samen, want in je eentje is het echt heel moeilijk. Het is goed als kinderen zien dat anderen toneelspelen en ze mee mogen doen. Zo hoeven ze niet alles zelf te bedenken. Ook de grootste dwarskikker wil dan mee doen.

Of maak als team jaarlijks een toneelstuk en betrek de kinderen daarbij.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Geef kinderen de ruimte om vrij te zijn, om te durven experimenteren. Kinderen worden zo vaak beperkt door regels, een opdracht of een thema. Hoe vaak mogen ze echt vrij werken? Durven doen en uitproberen is belangrijk voor de creativiteit. Dat kan via drama, maar ook bijvoorbeeld door tekenen. Ik vind het ook heel mooi als een school open podium heeft. Dat een kind een zelfverzonnen lied op zijn trompet mag spelen, omdat dat zijn talent is.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.