School: Basisschool De Cirkel in Assen
Geeft les aan: groep 3
Aantal jaar voor de klas: 5 jaar
Hannah staat voor de klas én doet promotieonderzoek aan de Universiteit Twente.
Hoe ziet jouw werkweek eruit?
Ik sta op donderdag en vrijdag voor de klas. De andere drie dagen werk ik aan mijn promotieonderzoek. Daarvoor moet ik verschillende dingen doen. Soms werk ik bijvoorbeeld aan een artikel op kantoor, soms heb ik afspraken op scholen.
Waar gaat je onderzoek over?
Ik ontwikkel een digitale tool voor leerlingfeedback. Hierbij geven kinderen via een iPad of computer aan het eind van de les feedback aan de leerkracht. De leerkracht kan op de tool inloggen en ziet dan direct hoe de dag is gegaan. Hij kan zo zijn onderwijs verbeteren. Bij het ontwikkelen van de tool kijk ik naar twee belangrijke dingen. Wat is effectief voor het leren van kinderen? En welke feedback kunnen kinderen wel en niet geven? Kinderen blijken alleen feedback te kunnen geven over gedrag dat ze duidelijk zien, zoals het benoemen van het lesdoel. In mijn tool zit de stelling: De leerkracht gaf duidelijk aan wat we gingen leren. Wat leerlingen bijvoorbeeld niet kunnen beoordelen is of de leerkracht hoge verwachtingen heeft van de leerlingen. Dat komt dus niet in de tool.
Waarom kies je voor deze combinatie?
Ik hou ervan om onderzoek te begrijpen, te doen en de brug naar het onderwijs te slaan. Maar ik vind het ook geweldig om voor de klas te staan. Na mijn bachelor deed ik een researchmaster. Ondertussen bleef ik invalwerk doen. Toen ik een promotieplek kreeg aangeboden, heb ik ja gezegd. Op één voorwaarde: dat ik het parttime mocht doen. Ik vind het veel te leuk om ook met kinderen te werken.
Merk je voordelen van deze combinatie?
Jazeker! Dat werkt beide kanten op. Door mijn onderzoek denk ik vaak na over hoe ik zelf voor de klas sta. Onderzoekers stellen veel vragen. Voor de klas stel ik ook graag prikkelende vragen, zoals nu bij een kunstproject: wat is kunst? Wat niet? Wanneer mag je iets kunst noemen?
Omgekeerd kan ik me goed inleven in hoe het is om feedback te krijgen via de tool. In de literatuur zie ik dingen, maar ik weet uit eigen ervaring dat de praktijk weerbarstig is. Voor de onderzoeksgroep aan de universiteit is het ook handig dat ik leerkracht ben.
Onderzoekers hebben soms een ander beeld van hoe het gaat op school. Dat leerkrachten in bepaalde perioden te druk zijn om te reageren op hun uitgebreide mails bijvoorbeeld. Ook vragen collega-onderzoekers of ik vragenlijsten voor kinderen wil checken op het juiste taalgebruik.
Je bent voorzitter van beroepsvereniging voor academische leerkrachten? Waarom?
Veel academische leerkrachten lopen ertegenaan dat hun vaardigheden weinig erkend worden. Deze leerkrachten hebben te weinig cognitieve uitdaging en verlaten teleurgesteld het onderwijs. Ik denk dat dat een gemiste kans is, want ze vinden het wel heel leuk om voor de klas te staan! Bovendien kunnen ze bijdragen aan de onderwijsontwikkeling op school.
Ook is er soms te weinig begrip voor hun manier van denken. In een teamvergadering stel ik bijvoorbeeld veel waarom-vragen. Waarom doen we wat we doen? Op een vorige school kwam de schoolleiding naar me toe en zei: ‘Stel maar niet te veel vragen, Hannah. Dat kost zoveel tijd.’ Dan voel je je niet echt gewaardeerd.
Wanneer ga je promoveren? Wat ga je daarna doen?
Ha, ik denk dat het 2020 wordt. Ik hoop dat ik als gepromoveerde juf voor de klas blijf staan. En dat ik daarnaast onderzoek kan blijven doen. Ik heb nog geen idee op welke manier dat kan. In het basisonderwijs is een sterk gelijkheidsdenken. Je bent leerkracht. Dat blijf je. Het voortgezet onderwijs is daar verder in. Daar heb je bijvoorbeeld eerstegraads en tweedegraads docenten. Eerstegraads docenten krijgen andere taken in een school op basis van hun opleiding. Ik zie dat we in het basisonderwijs nog erg zoekende zijn; zowel de scholen, de academische leerkrachten als de academische pabo’s.
Zijn academische leerkrachten betere leerkrachten?
Nee, absoluut niet. Kijk naar mij. Ik ben een beginnende, jonge leerkracht. Mijn duocollega werkt al 25 jaar in het onderwijs. Zij heeft veel ervaring met het jonge kind, veel kennis van spelend leren en een gigantisch repertoire aan spellen en thematafels. Ik leun enorm op haar ervaring. Aan de andere kant kijk ik weer kritischer naar onze plannen. Wat willen we de kinderen leren en waarom? Zo gingen we vlak voor kerst samen op zaterdag naar school. Zij had binnen no-time de klas omgetoverd tot kerstbal, terwijl ik ondertussen het groepsplan typte. Zij is een betere leerkracht qua sjeu en sfeer in de groep en ik daag sommige kinderen meer cognitief uit. De kracht van onze samenwerking zit erin dat we deze verschillen durven te benoemen en elkaars kwaliteiten erkennen.
Wat wil je andere leerkrachten meegeven?
Erken ongelijkheid in een team. Geef ruimte aan de unieke talenten van elke leerkracht, ook aan die van andersopgeleide leerkrachten. Als je elkaars kwaliteiten erkent en benut, maak je het onderwijs beter en heb je meer werkgeluk.
Fotograaf: Rob Becker
Wil je meer weten over de combinatie van promoveren en lesgeven? Of ben je benieuwd naar de uitkomsten van Hannahs onderzoek naar leerlingfeedback? Je kunt haar mailen op: h.bijlsma@noorderbasis.nl