Home » Juf van de maand juli & augustus 2020: Renée van Eijk

Juf van de maand juli & augustus 2020: Renée van Eijk

School: verschillende scholen van Stichting BOOR in Rotterdam
Geeft les aan: alle groepen, maar vooral de middenbouw
Aantal jaar voor de klas: 14 jaar


Renée van Eijk is inspiratiecoach voor startende leerkrachten binnen haar schoolbestuur.

Wat doet een inspiratiecoach?

Ik ga langs bij startende leerkrachten. Ik observeer, ga in gesprek en geef voorbeeldlessen. Een leerkracht mag kiezen welke les ik geef en waarop ik me moet focussen. Ik speel niets door naar de schooldirectie.
Hiernaast organiseer ik bovenschoolse inspiratiesessies voor eerste-, tweede- en derdejaars starters, bijvoorbeeld over het voeren van oudergesprekken.

Waar lopen startende leerkrachten het meest tegenaan?

Ik denk bij onze scholen vooral tegen het orde houden. Niet dat het niet lukt, maar het vreet energie. Er zijn in de binnenstad grote verschillen tussen de kinderen in gedrag en leren. Differentiëren is moeilijk als starter. Wat hebben ze nodig? Waar kun je dat vinden? Hoe organiseer je het klassenmanagement erbij?
Ook contacten met ouders, met collega’s en het omgaan met alle eisen is een uitdaging voor starters. Op veel scholen zijn ongeschreven regels die je als nieuweling niet kent.

Veel starters stoppen in de eerste jaren voor de klas. Waar gaat het mis?

Dat vind ik een heel lastige vraag. Ik weet wie er bij ons stoppen en waarom. Soms is het een persoonlijke keuze. Soms hebben mensen een ander beeld van het vak. Tijdens het stagelopen ben je vaak alleen bezig met lessen geven en voorbereiden. Dan heb je geen idee van de vergaderingen en oudergesprekken.
Ook denk ik dat op veel scholen de inductieperiode niet goed is. Je zou zeggen: geef iemand die net van de pabo komt het meest fluitende klasje. Maar vaak krijgen ze een pittige groep. Vreemd, vind ik. Een vriend is van mij is advocaat. Die kreeg in zijn beginjaren echt niet meteen een ingewikkelde zaak. Ook is de begeleiding soms slecht. Ik kom weleens op scholen waar een leerkracht zegt: ‘Renée je bent de eerste die bij mij in de klas komt kijken.’ Die starter staat dan al maanden voor de klas!

Wat kun jij voor hen betekenen?

Ik heb een frisse blik van buitenaf en heb echt de tijd voor ze. Ik ga in op hún vraag. Daarbij heb ik een grote schatkist aan ervaringen waaruit ik kan putten. Een voorbeeldles door een ervaren leerkracht aan hun kinderen is een rijke inspiratiebron. Ze leren van mij, maar ook van hun kinderen. Als de leerkrachten achter in de klas zitten, kijken ze anders naar hun kinderen.
De inspiratiesessies gaan om kennis en vaardigheden, maar ook om het delen van ervaringen. We eten daarna samen met elkaar en dan hoor je zulke fantastische gesprekken tussen de leerkrachten. Er ontstaan contacten waar ze echt wat aan hebben.

Je geeft ook een Instagramcursus aan startende leerkrachten. Hoe ziet dat eruit?

Op een speciaal instagramaccount plaatsten we ruim achthonderd stories. Daarnaast is er een werkboek. In zo’n 2,5 uur komen alle belangrijke onderwerpen voor startende leerkrachten voorbij. Van groepsvorming tot je mindset als leerkracht tot het invallen voor een dag. Leerkrachten uit heel Nederland kunnen er een ‘kaartje’ voor kopen.

Hoe ben je zo betrokken geraakt bij deze groep?

Mijn eerste coachingsopdracht was het begeleiden van vier startende leerkrachten. Zij waren zo enthousiast en hadden zoveel aan die begeleiding, dat ik dacht: daar heeft elke starter recht op! Toen ben ik met mijn bestuur gaan praten en die zeiden: kom maar met een plan.

Moet zo’n ervaren leerkracht als jij niet gewoon voor de groep blijven?

Tja, ik heb het lang gecombineerd, maar heb net besloten om helemaal te stoppen als groepsleerkracht. Als ik les geef, heb ik invloed op 25 kinderen. Nu zie ik meer leerkrachten per jaar, die ieder hun klas vol kinderen hebben. Ik denk dat mijn bijdrage aan het onderwijs nu groter is. Maar ik zie zoveel moois in die klassen, dat het soms kriebelt… zal ik weer een jaar voor de groep gaan staan? Dan zou ik het allemaal zelf kunnen uitproberen.

Wat kunnen andere leerkrachten betekenen voor hun startende collega?

Goede begeleiding is belangrijk. Het is meer dan bij iedereen terechtkunnen met je vragen. Je moet met regelmaat met iemand gaan zitten.
Help nieuwe leerkrachten daarnaast door de ongeschreven regels van je school uit te leggen. Doe dingen voor. Rooster een leerkracht bijvoorbeeld eens een paar uur uit om lessen bij collega’s te zien of aan te schuiven bij een oudergesprek in een andere groep. En waardeer starters om hun nieuwe inbreng. Met: ‘Leuk idee, maar dat werkt hier niet,’ stamp je iemand de grond in zonder dat je doorhebt.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Wees vriendelijk voor jezelf en neem de tijd om te blijven leren.

Heb je vragen aan Renée over haar functie? Stuur haar een mailtje: vaneijkrenee@gmail.com.

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.