Home » Juf van de maand november 2021: Mariëlle Brussee

Juf van de maand november 2021: Mariëlle Brussee

School:Prinses Julianaschool, Lieren
Geeft les aan: groep 7/8
Aantal jaar voor de klas: 10 jaar


Juf Mariëlle en haar collega's zetten flink in op ouderbetrokkenheid.

Wat is voor jullie ouderbetrokkenheid?

Ons uitgangspunt is: we zijn gelijkwaardig. Je hebt als leerkracht een driehoeksverhouding met de ouders en het kind. Alleen als die driehoek in balans is, kun je goed samenwerken. Ook vinden wij het belangrijk dat communicatie geen eenrichtingsverkeer is. Ouders komen naar ons toe en wij naar hen. De kinderen worden erbij betrokken. Vanaf groep 1 mogen de kinderen bijvoorbeeld zelf kiezen of ze bij de oudergesprekken aanwezig willen zijn.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Ouders zijn welkom in de school. Elke ochtend van ongeveer 8.15-9.00 uur kunnen ouders koffiedrinken. Na schooltijd mag een ouder altijd binnenkomen met vragen. Twee keer per jaar is er een ouderpanel. Met behulp van coöperatieve werkvormen vragen we dan een groep ouders hoe zij over bepaalde onderwerpen denken. Zoals: hoe kunnen wij als gezonde school met traktaties omgaan? Daarnaast we hebben een cyclus van vier oudergesprekken per jaar. Die start met een kennismakingsgesprek in de derde week van het nieuwe schooljaar.
Bovendien zijn we als collega’s scherp naar elkaar. We bekijken regelmatig of de formats voor de gesprekkencyclus nog kloppen. Als er ouders zijn met een vraag of een situatie waar ik niet uit kom, kan ik altijd terecht bij mijn collega’s voor advies.

Wat levert deze ouderbetrokkenheid op?

Je bereikt meer voor een kind. Je kunt ouders het beste stap voor stap betrekken bij wat er gebeurt in de klas. Dat werkt een stuk beter dan een bommetje bij ze neer te leggen in een slechtnieuwsgesprek.
Bovendien voelen ouders zich vrij om iets te delen. Zo hoor je als leerkracht meer over de thuissituatie van kinderen. Als een kind weet dat zijn of haar juf ervan weet, voelt het zich veilig in de klas.
Ook voor mij als leerkracht is het fijn. Ik geniet van het contact met de ouders. Van de grapjes die ik met hen maak. En wanneer we met groep 8 de avondvierdaagse lopen, eet ik elke avond bij een andere ouder thuis.

Wat vraagt dit van jou?

Extra flexibiliteit misschien? Als een ouder na schooltijd binnenloopt, moet ik daar tijd voor maken. En onlangs wilde een moeder een taart bakken van de appels in de schooltuin. Dan kijk ik of ik mijn rooster kan aanpassen.
Ook moet je je kwetsbaar durven opstellen. Ik ben niet foutloos. Als ik een oudergesprek niet goed heb aangepakt, dan durf ik daarop terug te komen. Daar reageren ouders heel positief op.

Welke impact had de coronacrisis op de ouderbetrokkenheid?

De impact was voor ouders en leerkrachten groot. Het contact was anders. We misten het dat we elkaar niet live kon treffen. We hebben geprobeerd om de ouders zo goed mogelijk betrokken te houden. Ouders hadden de mogelijkheid om via Teams in gesprek te gaan of ons te bellen als dat nodig was. De gesprekkencyclus ging wel gewoon door.

Ben je altijd bereikbaar voor ouders?

Nee, dat is niet nodig. We hebben op school afgesproken dat we in het weekend en op vrije dagen echt vrij zijn. En dan proberen we ook niet via de communicatie-app te reageren. Ouders weten dat en houden er meestal rekening mee.

Hoe ga je om met lastige ouders?

Ah, wij spreken op school niet over lastige ouders. Onze taak is om samen met de ouders naar het beste voor het kind te zoeken. We hebben ouders met voor ons lastige vragen, maar daardoor zijn ze geen lastige ouders.

Oké, een andere vraag. Hoe ga je om met kritische ouders? Of ouders die alleen het belang van hun eigen kind zien?

Ik ben duidelijk in welke afspraken ik kan maken en leg uit waarom. Ik houd ouders vervolgens op de hoogte van hoe het gaat. En als het in de dagelijkse praktijk niet blijkt te werken, dan laat ik ze weten waarom. Het gaat om dat stukje openheid.

Heb je een tip voor een goed oudergesprek?

Laat de ouders en het kind maar vertellen! Begin met een goede open vraag. Luister zonder oordeel en vraag door. Bijvoorbeeld, bij een nieuwe leerling op onze school vroeg ik: wat vond je prettig op je vorige school? Wat vond je niet prettig? Zij voelde zich daar niet gehoord door de juffen. Goed om te weten, want zo konden we daar als leerkrachten van haar nieuwe school rekening mee houden.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Laten we als leerkrachten en ouders samenwerken! We willen allemaal het beste voor het kind.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind en een volwassenen houden witte papieren longen vast

Onderwijsnieuws: Vapen en een extra debat

Het onderwijsnieuws van deze week: Tweede Kamer houdt extra debat over onderwijs en 14 kinderen en jongeren naar het ziekenhuis door vapen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.