School: De Bijenkort in Gouda
Geeft les aan: 5
Aantal jaar voor de klas: 35 jaar (eerst als zwemjuf, daarna als dramadocent en nu als groepsleerkracht
Marte is leerkracht én kinderboekenschrijfster. Dit jaar gaat zij voor haar scholenbestuur werken aan leesbevordering.
Wat voor boeken schrijf je?
Ik schrijf grappige boeken voor kinderen van alle leeftijden. Vol avontuur én met een serieuze laag. Zo is er in veel boeken aandacht voor het milieu en komt het thema ‘durf te zijn wie je bent’ vaak terug. Misschien ken je de boeken over Herre? Die hebben twee keer de pluim van de Kinderjury gekregen.
Het komt vaker voor: leerkrachten die kinderboekenschrijver worden. Maar bij jou was het andersom, hè? Je was eerst schrijfster en bent daarna groepsleerkracht geworden…
Klopt, maar eigenlijk loopt alles door elkaar heen. Ik schrijf al vanaf mijn achtste, had een bijbaan als zwemjuf en ben lang docent drama op middelbare scholen geweest. Als schrijfster kwam ik natuurlijk wel op veel basisscholen. Ik vond de reken- en taalontwikkeling daar steeds interessanter worden… Toen we met ons gezin naar Jemen verhuisden, ben ik begonnen met de DigiPabo. Terug in Nederland heb ik nog lesgegeven op een internationale middelbare school. Zo’n twee jaar terug besloot ik de overstap naar de basisschool echt te maken. Maar die overstap was wel een cultuurshock zeg!
Echt? Hoe dat zo?
Nou, ik liep gewoon met mijn mond open door de school. Ik was soms stomverbaasd hoe de dingen geregeld zijn. Zoals de manier waarop we het passend onderwijs hebben vormgegeven. Of beter: waarop we het níet hebben vormgeven. Een mooie gedachte, maar zonder juiste randvoorwaarden doe je iedereen tekort. Ik wist dat het speelde, maar de impact ervan verbaasde me toch. Ik kwam van een internationale school, hè? Wat ik wel meteen prachtig vond: op de middelbare school zie je 200 leerlingen op jaarbasis. Nu heb ik 27 kinderen in de klas. Ik zie ze bij álle vakken en op álle momenten. Als groepsleerkracht ontmoet je het hele kind.
Ben je door je achtergrond een andere leerkracht?
Ja, ik denk het wel. Ik gebruik veel verhalen in de klas. Zo maak ik zelf mijn dictees bij de spellingsdoelen. En bij de lessen in de coronaperiode zette ik nepplanten om het bureau heen. Ik vertelde de kinderen dat er een krokodil om me heen zwom. Die beet in de billen van de kinderen. Daarom konden ze maar beter afstand houden.
Het werd een running gag. Kwam een leerling op een dag met het bericht: ‘Wat een drama… de halve kleuterklas is opgegeten door onze krokodil!’ Als dramadocent kan ik ook goed improviseren. Maar ik heb ook veel te leren, hoor.
Wat ga je doen voor de leesbevordering op scholen?
Beginnen met een leesoffensief! Ik zie heel veel fantastische initiatieven en projecten wanneer ik als kinderboekenschrijver scholen bezoek. Maar leesbevordering moet ingebed worden in dagelijkse praktijk. Mijn doel is om dit jaar inspiratielessen te geven op scholen. Daarbij wil ik een verbinding maken tussen leesbevordering, schrijven en andere vakken. Met aandacht voor kwalitatief goede jeugdboeken.
Welke leestip heb je voor andere leerkrachten?
Stillezen! Elke dag zeker een kwartier, voor de kinderen én de leerkracht. Dat betekent dat je niet nog even een ruzie uitpraat, extra instructie geeft of werk nakijkt. Je bent als leerkracht een voorbeeld voor de kinderen. En als je op dat moment nieuwe jeugdboeken leest, ben je na een jaar helemaal bij. Plan daarna een kort momentje van aandacht. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld hun favoriete boek aan elkaar ‘verkopen.’ En hoe mooi is het als kinderen zeggen: ‘Juf het is tijd’ en jij antwoordt zonder op te kijken: ‘Ja ik weet het… nog even deze bladzijde uitlezen. Het is zo spannend!’
Wat wil je andere leerkrachten meegeven?
Straal plezier uit in de klas. Ik bedoel dan niet dat alles op school ‘leuk gemaakt moet worden’. Leren is van nature al bevredigend. Het is een behoefte van kinderen én van ons volwassenen. Laten we er samen van genieten!
Benieuwd naar de boeken van Marte? Neem dan een kijkje op haar website.
foto: Robert Jan Duyverman Fotografie