In de afgelopen lesideëen hebben we veel digitale toepassingen voorbij zien komen: Duits leren met YouTube, bijles– en oefensites en het gebruik van video in lessen. In dit lesidee gaat het om podcasting. Maar dan voor een niet voor de hand liggend vak: levensbeschouwing. Theo Wismans is docent levensbeschouwing en gelukskunde op het Eijkhagencollege in Landgraaf. In zijn lessen maakt hij gebruik van podcasts. “Als je maar goed zoekt, is er heel veel beschikbaar op dit gebied”, vertelt Wismans. “Het is een mooi voorbeeld van hoe je als docent actief kunt zijn op de digitale snelweg en zo je eigen materiaal kunt maken. Het is dus eigentijds, maar vooral ook authentiek”.
Wismans gebruikt de podcasts om zijn lesmateriaal te verrijken, maar vooral ook omdat het aansluit op de belevingswereld van jongeren. ”Jongeren luisteren altijd en overal naar muziek, ze wonen er bijna in. Ze creëren met behulp van hun i-pod een soundscape, een buffer, die als een schuilplaats werkt. Het biedt een zekerheid in een post-moderne wereld die zelf weinig houvast biedt. Je i-pod, mp3- of mp4-speler, je gsm – nu ook al met tv-ontvangst- geven ook een gevoel van controle. Via podcasting kun je als puber zelf een bepaalde stemming creëren. Maar ook verzamelen wat jij uit die stortvloed aan informatie belangrijk vindt. Voor de lessen levensbeschouwing bied ik leerlingen daarom veel informatie aan, waaruit ze zelf een keuze kunnen maken. Er is ontzettend veel mooi materiaal beschikbaar. Een echte aanrader zijn de uitzendingen van Taizé, de geloofsgemeenschap in Frankrijk die erg populair is bij jongeren. De broeders in Taizé gaan helemaal met de tijd mee: via podcasting. Je kunt liedjes of complete vieringen downloaden om te gebruiken in je lessen”. (zie bijlage)
De podcasts van Taizé zijn zeer geschikt om leerlingen te laten nadenken over rust en spiritualiteit. Wismans gebruikt deze podcasts voor een driedaags project voor leerlingen van 2 Havo/Vwo. “Leerlingen kunnen kiezen uit verschillende projecten. De leerlingen die aan het Taizé-project meedoen, krijgen vooraf een overzicht van mooie links over Taizé (zie bijlage). De driedaagse start met een film over Taizé. De leerlingen maken een mind map over wat hen hierin aanspreekt. Dat wordt in groepjes uitgewerkt op verschillende manieren: schilderen of zelf muziek en teksten zoeken die bij het thema passen. Een andere groep maakt een Hyves over Taizé. Deze groep verzamelt al het materiaal dat door de andere groepen is gemaakt. Al het materiaal is bechikbaar in Teletop, de Elektronische Leeromgeving die bij ons op school wordt gebruikt. Vanaf daar kunnen leerlingen al het materiaal ook op hun eigen i-pod opslaan en beluisteren. Ze krijgen de opdracht de hele week aktief te zijn met hun Taizé-mapje op hun i-pod, dus de liederen beluisteren en nieuwe liederen toevoegen. Na een week bespreken we wat hun ervaringen zijn en welke liedjes in hun i-pod staan. Enkele leerlingen laten de door hen gekozen muziek ook horen. Het slotstuk van de driedaagse is de viering met teksten en liederen die door de leerlingen zelf zijn uitgekozen”.
“Deze manier van werken levert veel op”, vindt Wismans. “Leerlingen leren creatief omgaan met de interactieve snelweg, bijvoorbeeld met Teletop, maar ook met beamers, laptops en geluidsapparatuur. Ook leren ze in groepen werken aan projecten. Het gaat niet alleen om het proces, maar het moet uiteindelijk ook een zichtbaar product opleveren: de viering en een expositie voor ouders. Ik vind het zelf heel interessant om voor levensbeschouwing gebruik te maken van moderne technieken die enorm aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Als leraar toon je zo ook absoluut respect voor waar je leerlingen mee bezig zijn”.