Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en daarmee ook het onderzoek naar het onderwijs. In deze rubriek bespreken we telkens verschillende onderzoeksresultaten. Deze keer: Jong na corona.
Na de coronacrisis waren er zorgen over de mentale gezondheid en het welzijn van Nederlandse kinderen. Een aantal onderzoeken liet een verslechtering zien van de mentale gezondheid van jongeren in Nederland. Het Trimbos Instituut en de Universiteit Utrecht hebben leerlingen uit groep 6, 7 en 8 onderzocht. De kinderen hebben vragen over hun mentale gezondheid, schoolbeleving, relaties met gezinsleden en vrienden en pesten beantwoord.
Over het algemeen zijn de ondervraagde kinderen tevreden: zij geven hun leven een ruime acht. Goed nieuws dus. Wel voelt een op de tien bovenbouwleerlingen zich meestal of altijd eenzaam, terwijl een op de zes leerlingen zenuwachtig is in nieuwe situaties. Meisjes geven hun leven een lager cijfer (7,9) dan jongens (8,4). Meisjes voelen zich vaker eenzaam en ervaren vaker stress over hun schooladvies dan jongens. Verder hebben meisjes vaker moeite om zich te ontspannen.
Sociale media
Een op de tien kinderen wordt op school vaak gepest en bijna 5 procent wordt online vaak gepest. Van de bovenbouwleerlingen vult 44 procent in dat zij gamen om niet aan vervelende dingen te denken, terwijl 37 procent sociale media hiervoor gebruikt. Kinderen komen steeds jonger in aanraking met digitale middelen en ze gebruiken deze vaak intensief. Het is daarom belangrijk dat kinderen al jong leren hiermee op een gezonde manier om te gaan. Volgens de onderzoekers kunnen leerkrachten hen hierbij helpen.
Leerkrachten kunnen tijdens de les stilstaan bij het gebruik van sociale media en leerlingen bewustmaken van het feit dat zij met nare gedachten ook bij familie, vrienden en vertrouwenspersonen terechtkunnen. De meeste kinderen hebben volgens het onderzoek namelijk een goede relatie met gezinsleden en vrienden.
De onderzoeksresultaten over het mentale welzijn zijn kortom voorzichtig positief. Het gaat relatief goed met de bovenbouwleerlingen, maar er moet volgens de onderzoekers wel voldoende aandacht blijven voor het mentale welzijn van vooral meisjes.