Home » Kiezen met behulp van de Feedbackwijzer

Kiezen met behulp van de Feedbackwijzer

Hoe bepaal je of een brugklasser in een dakpan-brugklas het beste naar de havo of naar het vwo kan? Die keuze baseer je grotendeels op de leerresultaten van de leerling, maar niet zonder die te onderbouwen. Om dat te doen, kun je gebruik maken van een taxonomie.

Een taxonomie is een hulpmiddel waarmee inzichtelijk wordt hoe een leerling scoort op de cognitieve niveaus reproductie, toepassing en inzicht. Om je daarin te ondersteunen, ontwikkelde Bureau ICE de Feedbackwijzer. Dit is een hulpmiddel om toetsvragen te construeren op de cognitieve niveaus of om inzicht te krijgen in de verhouding van deze niveaus in bestaande toetsen. Zo wordt een taxonomie een gezamenlijk taal om te communiceren over de toetsuitslag – die zowel docent als leerling begrijpt. Dit levert dus zinvolle feedback op om gericht te werken aan bepaalde vaardigheden.

Leerlingwijzer

Ook kunnen leerlingen met behulp van de Leerlingwijzer zelf het verhaal achter hun cijfer inzichtelijk maken. Zo ontdekken ze zelf waar ze goed en minder goed in zijn. Lees hier de instructie van de Leerlingwijzer. Door de verzamelde informatie naast de verwachtingen te leggen die je van een havo- of vwo-leerling hebt, kun je een onderbouwd advies geven over waar leerlingen het beste op hun plek zijn: op de havo of op het vwo. De Feedbackwijzer kent varianten voor exacte vakken, talen en zaakvakken.

Maak jij gebruik van de Feedbackwijzer en/of de Leerlingwijzer? Of gebruik je een andere handige tool op dit gebied? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.