Hoe bepaal je of een brugklasser in een dakpan-brugklas het beste naar de havo of naar het vwo kan? Die keuze baseer je grotendeels op de leerresultaten van de leerling, maar niet zonder die te onderbouwen. Om dat te doen, kun je gebruik maken van een taxonomie.
Een taxonomie is een hulpmiddel waarmee inzichtelijk wordt hoe een leerling scoort op de cognitieve niveaus reproductie, toepassing en inzicht. Om je daarin te ondersteunen, ontwikkelde Bureau ICE de Feedbackwijzer. Dit is een hulpmiddel om toetsvragen te construeren op de cognitieve niveaus of om inzicht te krijgen in de verhouding van deze niveaus in bestaande toetsen. Zo wordt een taxonomie een gezamenlijk taal om te communiceren over de toetsuitslag – die zowel docent als leerling begrijpt. Dit levert dus zinvolle feedback op om gericht te werken aan bepaalde vaardigheden.
Leerlingwijzer
Ook kunnen leerlingen met behulp van de Leerlingwijzer zelf het verhaal achter hun cijfer inzichtelijk maken. Zo ontdekken ze zelf waar ze goed en minder goed in zijn. Lees hier de instructie van de Leerlingwijzer. Door de verzamelde informatie naast de verwachtingen te leggen die je van een havo- of vwo-leerling hebt, kun je een onderbouwd advies geven over waar leerlingen het beste op hun plek zijn: op de havo of op het vwo. De Feedbackwijzer kent varianten voor exacte vakken, talen en zaakvakken.
Maak jij gebruik van de Feedbackwijzer en/of de Leerlingwijzer? Of gebruik je een andere handige tool op dit gebied? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.