Home » Kijktip: differentiëren op het CSG Groene Hart Rijnwoude

Kijktip: differentiëren op het CSG Groene Hart Rijnwoude

Hoe kunnen we de leerling eigenaar maken van zijn of haar eigen leerproces? Om dat te bereiken, worden op het CSG Groene Hart Rijnwoude verschillende vormen van differentiatie ingezet. Bekijk deze vijf video’s over differentiëren, onder meer met behulp van de studieplanner en op basis van meervoudige intelligentie.

Studieplanner

Bij differentiëren met behulp van de studieplanner werken leerlingen zelfstandig, op hun eigen tempo en volgens een vast gekozen route aan de opdrachten van de studieplanner. Bekijk de volledige uitleg.

Feedback

Leerlingen verwerken lesstof door middel van een opdracht van de docent. De docent geeft feedback op deze opdracht door middel van drie ‘tegenvragen’ en een emoticon. Bekijk de volledige uitleg.

Speeddaten

Leerlingen oefenen hun spreekvaardigheid met verschillende klasgenoten door middel van speeddaten. Leerlingen gaan aan de hand van een vragenlijst in meerdere rondes met elkaar in gesprek. Bekijk de volledige uitleg.

Meervoudige intelligentie

Binnen deze werkvorm doen de leerlingen een test waarbij ze ontdekken met welk ‘intelligentie-gebied’ zij raakvlakken hebben. Bekijk de volledige uitleg.

Differentiëren met de bus-opstelling

Binnen deze werkvorm wordt er gedifferentieerd op basis van de behoeften van leerlingen in het klaslokaal. Bekijk de volledige uitleg.

Gebruik jij een van bovenstaande vormen om te differentiëren of heb je andere goede suggestie? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Bron: Leerling 2020

Laatste onderwijsnieuws

Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.