In 2016 organiseerde Leerling 2020 in samenwerking met de VO-Academie 7 online masterclasses over verandering en innovatie binnen de school. Inmiddels zit het gehele programma erop en zijn de masterclasses online te bekijken: een must voor iedereen die geïnteresseerd is in onderwijsinnovatie! In dit artikel lees je meer over de inhoud van de masterclasses.
Om de masterclasses online te kunnen bekijken, dien je te beschikken over een persoonlijke inlogcode. Deze vraag je aan door een e-mailtje te sturen naar leerling2020@schoolinfo.nl.
De toekomst van het onderwijs in een veranderende maatschappij
Spreker: Peter van der Wel
Wil je meer weten over hoe het onderwijs zou kunnen inspelen op de snel veranderende samenleving? Futuroloog en econoom Peter van der Wel, specialist op het gebied van internet en media, neemt je mee in een visueel verhaal naar de nabije toekomst. In deze masterclass leer je welke ontwikkelingen er op ons afkomen en wat dat zou kunnen gaan betekenen voor het onderwijs.
Visies op veranderen
Spreker: Jos van der Waals
Jos van der Waals richt zich in zijn functie als onderwijsadviseur op de werkomgeving als krachtigste leeromgeving. In zijn webinar bespreekt Van der Waals een aanpak voor onderwijsinnovatie, waarbij innoveren en professionaliseren hand in hand gaan. Iets waar veel scholen tegenwoordig grote moeite mee hebben. Want hoe professionaliseer je als bestuurder, schoolleider of docent als je het gevoel hebt dat er wegens bezuinigingen geen extra middelen voor beschikbaar zijn?
Leiderschap in een veranderende organisatie
Spreker: Astrid Elburg
Volgens consultant Astrid Elburg is inclusief leiderschap een voorwaarde voor gepersonaliseerd onderwijs. Om dat te bereiken, is onder meer een sterkte focus op de persoonlijke ontwikkeling van docenten en schoolleiders nodig. Haar uitgangspunt daarbij is wederzijdse inspiratie en daar leer je alles over in deze masterclass.
Kenniscirculatie en innovatie
Spreker: Jan Fasen
Hoe halen we de kennis die buiten de school volop aanwezig is naar binnen voor leraren en leerlingen? En hoe verbinden we die kennis vervolgens met het dagelijks werk in de school? Op deze en meer vragen gaat Jan Fasen, directievoorzitter van het Mundium College in Roermond, in tijdens zijn masterclass ‘Kenniscirculatie en innovatie’. Fasen vertelt hoe het samenspel tussen docenten en de schoolleider eruit kan zien en hoe je professionalisering in de eigen organisatie een impuls kan geven.
Verbinden om innovatie en duurzame waardecreatie te creëren
Spreker: Paul Iske
‘If we knew what we are doing, we wouldn’t call it innovation.’ Hoogleraar Paul Iske (School of Business and Economics, Universiteit Maastricht) is gespecialiseerd in combinatoric innovation: een vorm van innovatie waarbij vanuit verschillende perspectieven wordt samengewerkt en tegelijkertijd ruimte is om toevallig iets belangrijks te ontdekken. Tijdens zijn masterclass gaat Iske in op hoe scholen zich kunnen vernieuwen om succesvol te zijn en te blijven.
Wanneer is een verandering een doel en wanneer niet?
Spreker: Daniel Ofman
Welke voorwaarden zijn nodig om inspiratie en inzet tot bloei te laten komen? Op die vraag gaat Daniel Ofman, oprichter van organisatieontwikkelingsbureau Core Qualility, nader in tijdens zijn masterclass. Ofman stelt helder en duidelijk dat er grenzen zijn aan wat maakbaar is, wanneer verandering een doel kan zijn en wanneer niet en legt uit wat er nodig is om met minder energie meer te bereiken.
Implementatie en verandermanagement in het onderwijs
Spreker: Thijs Homan
Hoe kan ik mijn veranderresultaten bereiken als ik tegelijkertijd maar relatief weinig invloed heb op al de dynamieken die dagelijks in de organisatie gaande zijn? Deze verandermanagement-paradox staat centraal in het onderzoek en praktijkwerk van Prof. dr. Thijs Homan. In zijn masterclass helpt Homan je om organisatie-ontwikkelingsprocessen in het onderwijs beter te leren begrijpen.
Heb jij een of meerdere masterclasses van Leraar 2020 gevolgd? Wat heb je ervan geleerd? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.