De auteur én illustrator van dit boek heeft een zoon met dyslexie. Ze kwam erachter dat Matt de wereld op een heel andere manier bekijkt, met een fantasierijke blik. Waar dyslexie op school een beperking is, brengt zij daarbuiten juist een fantastische wereld tot stand. Het ‘verhaal’ laat dat heel duidelijk zien. Een prentenboek zonder woorden, maar die zijn ook helemaal niet nodig!
Tips om dit boek te gebruiken
- Dit boek is geschikt om samen te bekijken met kinderen vanaf groep 1. Maar kinderen in de onder- en middenbouw kunnen dit boek uitstekend zelf ‘lezen’. En niet alleen als ze dyslexie hebben.
- Bekijk samen met de kinderen hoe de illustrator het voor elkaar gekregen heeft om een verhaal zonder woorden te vertellen. Hoe weet je wat er bedoeld wordt? Is het erg als jij iets anders bij de tekeningen denkt dan je klasgenoot? Zal het verhaal voor iedereen hetzelfde zijn?
- Bekijk hoe emoties uitgedrukt worden in het boek. Soms zie je het gezicht heel duidelijk, soms zijn er fantasie-illustraties die de emotie in het beeld versterken. Laat kinderen zelf ook een tekening maken waarin ze zichzelf met fantasie omringen om te laten zien hoe ze zich voelen.
- In het boek komt een papegaaiduiker voor. Zoek samen met de kinderen op wat voor vogel dit is en waar hij voorkomt. De illustrator is dol op Spitsbergen, vlak bij de Noordpool. Er zijn nog meer dieren te herkennen die daar voorkomen. Zoek bijvoorbeeld de narwal, de blauwe vinvis en de noordse stern.
- Haal meer boeken van Marieke ten Berge in de klas, zoals Noord, over de dieren in het poolgebied.