Home » Hoe bespreek je de klimaatcrisis in de klas?

Hoe bespreek je de klimaatcrisis in de klas?

We zijn enorm trots op de maatschappelijke betrokkenheid van onze jongeren. Terwijl duurzaamheid een lastig en groot onderwerp is, staan jongeren steeds vaker vooraan bij klimaatdemonstraties. Dat bewustzijn willen we blijven stimuleren. Hoe zorgen we er dan voor dat duurzaamheid – al vanaf het basisonderwijs – bespreekbaar en begrijpelijk blijft in de klas?

Jongeren maken zich zorgen over het klimaat

De stem van jongeren klinkt steeds luider. Ze maken zich zorgen om de planeet. Niet gek natuurlijk, want jongeren leven nu en later met de gevolgen van klimaatverandering. Bij klimaatdemonstraties staan de jongeren steeds vaker vooraan. Hun boodschap is luid en duidelijk: minder gepraat, meer actie! Ruim 72 procent van de jongeren heeft geen vertrouwen in de gesloten klimaatakkoorden. Die klimaatdoelen voor 2030 en 2040 klinken allemaal mooi, maar de uitvoering ervan? Die blijft onduidelijk.

De Jonge Klimaatagenda stelt 7 concrete thema’s

Tijd voor actie dus. Hoe moet de planeet er volgens jongeren in 2040 uitzien? Dat vat De Jonge Klimaatagenda mooi samen. Deze klimaatagenda schetst de toekomstdroom van jong Nederland in zeven thema’s. De thema’s variëren van economie en industrie tot onderwijs en wonen. Verfrissend helder en concreet: deze klimaatagenda schetst een groene, duurzame en vooral maakbare toekomst voor de komende generaties.

Zo bespreek je de klimaatcrisis in de klas

Zo’n initiatief maakt duurzaamheid bespreekbaar. En dat is maar goed ook, want het klimaatbewustzijn van onze jongeren willen we blijven stimuleren. Daarom kun je de thema’s van de Jonge Klimaatagenda uitstekend gebruiken in het voorgezet- én het basisonderwijs. Met de volgende thema’s maak je duurzaamheid in de klas tot een leuk en helder onderwerp.

  1. Biodiversiteit & natuur

Dit thema besteedt veel aandacht aan bomen, struiken en bloemen in dorp en stad. Kinderen kunnen bij dit thema bijvoorbeeld bedenken of er wel genoeg bloemen en planten op het schoolplein te vinden zijn. Ook leren de kinderen meer over de belangrijke rol die bomen en planten spelen. Ze zorgen voor een schonere lucht, zodat we ons gezond en fit voelen.

  1. Voeding

Ook op het gebied van voeding is de klimaatagenda duidelijk: eet meer plantaardige voeding en vermijd verspilling. Een mooie stelling voor in de klas. Wat vinden kinderen bijvoorbeeld van een dagje zonder vlees? En hoe kunnen we er samen voor zorgen dat we geen eten weggooien?

  1. Mobiliteit

De Klimaatagenda vecht voor een toekomst waarin belangrijke locaties zoals werk, natuur en school altijd dichtbij huis zijn. Waar het ene kind al lopend naar school kan, moet de ander nu nog met de auto worden gebracht. Hoe zou een kind dat met de auto naar school gaat, het vinden om naar school te fietsen?

  1. Wonen

Het thema ‘Wonen’ kun je dicht bij huis houden. Kinderen kunnen thuis kijken hoe duurzaam hun huis nu is. Misschien staan er zelfs al zonnepanelen op het dak. Ook kunnen de kinderen nadenken over hoeveel groen er in huis te vinden is. Daag hen bijvoorbeeld uit om een bloem of plant te verzorgen op hun kamer.

Praktische opdrachten over klimaat & duurzaamheid

Er zijn ook veel praktische opdrachten te vinden over duurzaamheid. Het WWF deelt regelmatig verschillende downloadbare how-to’s die duurzaamheid een vaste plek geven in de klas. Je vindt in deze opdrachten veel variatie. Van dieren knutselen tot werken in de schooltuin of het opruimen van de buurt. De how-to geeft ook aan voor welke groepen de opdrachten geschikt zijn.

Veel van deze opdrachten stimuleren de klas om naar buiten te gaan. Dat is ook mooi meegenomen, want we zien helaas dat buitenspelen voor veel kinderen nog niet vanzelfsprekend is. Deze how-to’s zijn niet alleen leerzaam: ze bieden kinderen ook extra tijd om van de natuur te genieten.

Bijdragen aan een groeiend bewustzijn: op school en thuis

Deze praktische opdrachten en thema’s openen het gesprek over duurzaamheid ook in het basisonderwijs. Kinderen komen vroeg in aanraking met de natuur, het klimaat en met dierenwelzijn. Hierdoor denken ze kritisch na over de toekomst én over de planeet.

En die nieuwe klimaatkennis nemen de kinderen vervolgens mee naar huis. Daar laten ze hun prachtige knutsels zien en praten ze mee over duurzaamheid. Dat geeft de ouders ook een trots gevoel: hun kind is nú al maatschappelijk betrokken. En hierdoor groeit het klimaatbewustzijn van het hele gezin.

Hoe maak jij duurzaamheid bespreekbaar in de klas?

Naast de thema’s van de klimaatagenda deelden we eerder ook een aantal praktische tips waarmee je duurzaamheid in de klas kunt bespreken. Er zijn dan ook talloze manieren om dit onderwerp in de klas te behandelen.

Daarom zijn we benieuwd: hoe pak jij duurzaamheid aan in de klas? Wat voor meningen delen de kinderen over dit onderwerp en tegen welke uitdagingen loop je aan als leerkracht? We horen het graag, laat een reactie achter in het contactformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kledingkast van een tiener

Lied van de maand: Ik weet het niet!

Elke dag maar die vraag wat je aan moet. Soms weet je het gewoon niet! Zing mee met een liedtekst, een ingezongen lied, een karaokeversie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.