Home » Kun je gelukkig zijn leren?

Kun je gelukkig zijn leren?

Veerkrachtige en gelukkige kinderen, welke leerkracht wil dat nou niet? Mentale weerbaarheid kun je leren, maar op school is het geen vast onderdeel van het lesprogramma. Toch kun je kinderen spelenderwijs handvatten aanreiken om hun geluksgevoel te vergroten. Zodra je leerlingen ontdekken dat ze zelf kunnen bijdragen aan hun geluk, dan groeien ze.

Vergroot je geluksgevoel tijdens de Geluksdag

Om zoveel mogelijk kinderen te leren hoe ze hun eigen geluksgevoel kunnen vergroten, heeft Junior Campus een Geluksdag ontwikkeld. Deze is gratis beschikbaar voor alle scholen in Nederland. De Junior Campus Geluksdag is gebaseerd op de acht thema’s van het bordspel The Happy Game.

Doe- en denkactiviteiten

Tijdens de Junior Campus Geluksdag gaat de leerkracht met de kinderen aan de slag met diverse activiteiten. De kinderen maken kennis met geluksbegrippen, zoals: affectie, dankbaarheid, vrijheid, vergeving, positief denken, zingeving en verbinding. Ook ervaren zij wat dit met hen doet.

De dag bestaat uit doe- en denkactiviteiten. Zo gaan de kinderen aan de slag met yoga, lachtherapie, massage en maken ze een gelukspoppetje. Ze moeten ook nadenken over hun ‘grootste droom’ en over wat ‘fijne’ mensen zijn. Verder is er aandacht voor de invloed van voedsel op je geluksniveau, met suggesties voor gezonde snacks en tussendoortjes gedurende de Geluksdag.

Bordspel als bonus

De eerste 100 scholen die zich aanmelden voor de gratis Junior Campus Geluksdag krijgen het bordspel The Happy Game erbij cadeau. Scholen kunnen zich aanmelden via Junior Campus.

Doen jullie op school iets om kinderen bewust geluk te laten ervaren? En hoe maak je je leerlingen mentaal weerbaarder? Deel je ervaringen met ons via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.