Home » Kwaliteitsbeleid: dit moet je weten over het schoolplan

Kwaliteitsbeleid: dit moet je weten over het schoolplan

Iedere school moet minstens een keer in de vier jaar een schoolplan opstellen. Daarin ligt vast welke keuzes de school de komende tijd gaat maken en hoe de school dat gaat doen. Als school mag je zelf zo’n plan opstellen, zo lang je maar voldoet aan de wettelijke eisen. Waar je verder op moet letten? Dat lees je allemaal in de handreiking Schoolplan: handvat voor kwaliteitsbeleid.

Het schoolplan wordt opgesteld door de schoolleiding, maar het schoolbestuur is eindverantwoordelijk voor de inhoud ervan en de MR moet er eveneens mee instemmen. Het gaat er bij het maken van zo’n plan niet om dat je een enorm boekwerk in elkaar draait, het doel is om een plan te maken dat je als school kunt gebruiken om planmatig sturing te geven. Het is een school-eigen instrument en kan onder meer de vorm hebben van een online brochure, een stappenplan of een poster.

Een schoolplan geldt maximaal voor een periode van vier jaar en de volgende onderdelen moeten er in ieder geval in worden opgenomen: onderwijskundig beleid, personeelsbeleid, stelsel van kwaliteitszorg, sponsorbeleid en identiteitscommissie.

Belangrijk instrument

Los van de wettelijke eisen is het voor de inspectie belangrijk dat een schoolplan de school ondersteunt bij het vastleggen en waarmaken van de eigen ambities en bij richting geven aan het onderwijs. Goed onderwijs is een voorwaarde, de wijze waarop het wordt georganiseerd ligt vast in het schoolplan. Daarmee is het voor de inspectie een belangrijk instrument bij het toezichthouden. Wil je meer te weten komen over het maken van zo’n schoolplan? Download de handreiking Schoolplan: handvat voor kwaliteitsbeleid en lees ook het artikel Het schoolplan: wat moet en wat mag.

Ben jij op de hoogte van de inhoud van het schoolplan? En om de hoeveel jaar maakt jouw school een nieuw plan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.