Home » LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen

LAKS-monitor 2014: de tevredenheid van leerlingen over toetsen

Onlangs publiceerde LAKS de LAKS-monitor 2014: het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ook deze keer komen tal van onderwerpen aan bod. Zo ook de mate van tevredenheid onder leerlingen over toetsen. In dit artikel de belangrijkste onderzoeksresultaten in vergelijking met voorgaande jaren.

Ontevredenheid over toetsen iets toegenomen
Net als bij eerdere metingen (in 2010 en 2012) oordeelt minder dan de helft van de leerlingen positief over toetsing. De ontevredenheid is dan ook iets toegenomen. Waar in 2010 14% en in 2012 16% van de leerlingen ontevreden was over toetsing is dat percentage dit jaar gestegen naar 19%. Toch is het grootste deel van de eerste- en zesdeklassers – namelijk 56% – positief in hun totaaloordeel. De andere klassen zijn iets minder positief met aan kop de vierdeklassers: met 40% zijn zij het minst positief in hun oordeel over toetsen.

Ook het aantal tevreden leerlingen bij deelaspecten als weten wat je moet leren en op tijd weten dat je een toets hebt neemt af ten opzichte van voorgaande jaren. Het meest ontevreden zijn leerlingen echter over de snelheid van bekendmaking van de toetsuitslag. De ontevredenheid hierover is gestegen van 30% (2012) naar 38% (2014).

Tevreden over leerstof in toets
Daarentegen zijn leerlingen wel vaker tevreden over de wijze waarop de leerstof terugkomt in de toets: in 2012 was dat 44% en in 2014 is dat aandeel gestegen naar bijna de helft, namelijk 48%. Voor wat betreft de tevredenheid over de moeilijkheidsgraad van toetsen lopen de resultaten nogal uiteen. Zowel het percentage tevreden leerlingen (41%) als het percentage ontevreden leerlingen (17%) is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. Volgens LAKS is dit een vertekening ten gevolge van een veranderde vraagstelling.

Onderzoeksopzet
De dataverzameling van de LAKS-monitor heeft geheel online plaatsgevonden. Aan de LAKS-monitor hebben 95 van de in totaal 658 vo-scholen (14%) deelgenomen met 162 vestigingen/locaties. Na het opschonen van de bestanden is er een nettorespons van 59.075 leerlingen overgebleven. De volgende vragen zijn met betrekking tot het onderwerp toetsing voorgelegd:

  • Ben je tevreden over of je op tijd weet dat je een toets hebt?
  • Ben je tevreden over dat je weet wat je moet leren?
  • Ben je tevreden over hoe snel je de uitslag van een toets krijgt?
  • Ben je tevreden over hoe de leerstof terugkomt in de toets?
  • Ben je tevreden over de beoordeling van de toetsen?
  • Ben je tevreden over de moeilijkheid van de toetsen?

Meer weten?
Download voor meer onderzoeksresultaten – zoals de verschillen tussen leerlingen op leerjaar, niveau en geslacht – het gehele rapport (hoofdstuk ‘Lessen en toetsen’ vanaf pag. 31).

Lees ook:

Hoe interpreteer jij als docent deze toetsresultaten? Doe je er iets mee? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.