Naam: Femke Putters
School: Rehobothschool, Hardinxveld-Giessendam
Geeft les aan: groep 1/2 en 4
Aantal jaar in het onderwijs: 5 jaar (begonnen als onderwijsassistent en sinds één jaar leerkracht basisonderwijs)
Juf Femke is een creatieve onderbouwleerkracht in hart en nieren. Elementen uit haar onderwijs aan de kleuters gebruikt ze ook graag in groep 4. Zo heeft ze in beide klassen een trampoline staan…
Wat vind je zo leuk aan de onderbouw?
Kinderen mogen de trampoline gebruiken tijdens het spelen in de hoeken. Ze mogen er dan een paar keer op springen. Ze bepalen zelf wanneer het genoeg is. Sommige kinderen hebben dit nodig omdat ze niet goed stil kunnen zitten of om hun volle hoofd leeg te maken. Ook zet ik hem in bij opdrachten, bijvoorbeeld: ‘Gooi met de dobbelsteen en spring het aantal ogen dat je gooit op de trampoline.’
Ja, je hebt een trampoline in de klas! Vertel…
Kinderen mogen de trampoline gebruiken tijdens het spelen in de hoeken. Ze mogen er dan een paar keer op springen. Ze bepalen zelf wanneer het genoeg is. Sommige kinderen hebben dit nodig omdat ze niet goed stil kunnen zitten, of om hun volle hoofd leeg te maken. Ook zet ik hem in bij opdrachten, bijvoorbeeld: ‘Gooi met de dobbelsteen en spring hetzelfde aantal keer op de trampoline.’
Waarom geef je aan twee groepen les, groep 1/2 en groep 4?
Er was binnen de school geen mogelijkheid om één klas te draaien en dus zijn we uitgekomen op twee groepen. Eigenlijk wilde ik alleen de kleuters, maar omdat ik het thematische werken vanuit groep 1/2 kon meenemen naar groep 4, vind ik dit een hele leuke combinatie.
Welke elementen uit de kleutergroep gebruik je ook in groep 4?
Bij de kleuters hebben we hoeken waarin de leerdoelen terugkomen. Ook is er altijd een themahoek. Deze richten we met de kinderen in. We vragen wat ze willen leren, schrijven dit op en bedenken dan samen wat er in de themahoek moet komen. Zo wordt de themahoek ‘eigen van het kind’ en is de betrokkenheid groot. Op dezelfde wijze heb ik nu ook een themahoek in groep 4. Daarin stop ik ook reken- of taaldoelen. Daarnaast heb ik in groep 4 een knutselhoek en een verteltafel. En natuurlijk de trampoline! Tijdens het zelfstandig werken mogen de kinderen tien keer op de trampoline springen als ze merken dat hun hoofd vol zit. Dat werkt super!
Kun je nog een voorbeeld geven?
Ik probeer veel spelenderwijs te doen in groep 4. We springen de tafels op het plein, doen een wandelend dictee en houden leesspeurtochten in de klas. Ik gebruik veel materialen, soms zet ik ook gewoon lekker de bouwhoek neer. Verder vind ik eigenaarschap erg belangrijk, dat is een doorgaande lijn in de hele school. In de kleutergroepen wordt er hard gewerkt om een kind zelfstandig te maken en eigenaar te laten worden van het proces. In groep 4 zetten we dit door, bijvoorbeeld door de leerdoelen op te schrijven. Kinderen krijgen een knijper en kunnen hiermee aangeven of ze hulp nodig hebben of dat ze het zo goed beheersen dat ze anderen kunnen helpen.
Zou je zo ook lesgeven als je een groep 6 of groep 8 had?
Zeker weten! Ook in hogere groepen zijn dingen als thematisch werken, bewegend leren, spelend leren en eigenaarschap belangrijk. Je zou zelfs hoeken kunnen neerzetten en de lesstof daarin terug laten komen. Al hoewel… het gebrek aan ruimte in het klaslokaal is in de bovenbouw wel ‘een dingetje’.
Wat wil je andere leerkrachten meegeven?
Geniet, want elke dag is anders! Zelfs als het eens tegenzit, zijn er die dag ook leuke dingen gebeurd. Probeer er dan morgen toch weer een feestje van te maken, want dat is waarom je voor het onderwijs gekozen hebt.
Juf Femke deelt haar lesideeën op haar Instagramaccount ‘Onderbouwjuffie’.