Home » Leerkracht van de maand januari 2023: Tom Berkers

Leerkracht van de maand januari 2023: Tom Berkers

School: De Regenboog in Wijbosch
Geeft les aan: groep 7/8

Meester Tom combineert zijn baan als leerkracht met een baan als freelance videoredacteur en verslaggever bij Omroep Brabant. Ook presenteert hij lokale evenementen.

Waarom combineer je deze twee beroepen?

Mensen vragen vaak, als je moest kiezen… wat dan? Ik vind het allebei oprecht leuk om te doen. Het delen van nieuws met een breed publiek is heel leuk. Verhalen vertellen, video’s maken… En lesgeven is ook fantastisch. Het is heel bijzonder dat je kinderen iets kunt leren dat ze nooit meer vergeten. Dat je iets voor een kind kan betekenen.

Het lijken me twee beroepen waarbij je altijd ‘aan’ staat. Hoe combineer je dat?

Ja, dat klopt. Je moet goed plannen en heel transparant zijn naar al je werkgevers. De afspraken die je maakt, moet je nakomen. En ik let erop dat ik niet met beide tegelijk bezig ben. Als ik voor groep 7/8 sta, ben ik er vol overgave. Heb ik als journalist onverwacht een dag vrij, dan val ik extra in op school. Omgekeerd help ik soms na een schooldag nog een paar uur mee bij de omroep, bijvoorbeeld tijdens de verkiezingen. Het zijn twee fijne werkgevers. Van hen krijg ik een hoge gunfactor. Dat helpt.

Kun je dat toelichten?

Ik merk dat zowel mijn collega’s bij de omroep als op school het mooi vinden dat ik deze twee beroepen combineer. Ze geven me ruimte. Ze zien mijn passie en dat ik er hard voor werk. Ook vinden ze het interessant.

Zo heeft een collega-journalist een keer meegelopen op school en die is toen ook het onderwijs ingegaan. Heel tof. Ik denk dat journalisten en onderwijsmensen veel raakvlakken hebben.

Welke raakvlakken zie je?

Journalisten én leerkrachten zijn breed georiënteerd. Ze zijn nieuwsgierig, willen dingen weten en uitleggen. Ze vinden het belangrijk dat hun werk iets bijdraagt aan de maatschappij. Het zijn mensen-mensen. En in beide vakken staat de liefde voor Nederlandse taal centraal.

Is meester Tom anders dan verslaggever Tom?

Nou ja, je praat natuurlijk wel op een andere manier. Maar ik ben altijd mezelf, in beide beroepen. Zo zorg ik graag voor een goede sfeer. Of dat nu in de klas is of bij een straatinterview. Bij kinderen én geïnterviewden wil je het onderste uit de kan halen. Soms heb je daar een omweg voor nodig. Je moet bij het ene kind dieper graven dan bij het andere. Soms moet je eerst iets eerst over jezelf vertellen bijvoorbeeld. Dat is als verslaggever niet anders. Ik ben oprechtheid geïnteresseerd, enthousiast en blijf mezelf. Dat zijn mijn belangrijkste kwaliteiten. Als meester én als verslaggever.

Wat vinden de kinderen ervan?

Ze vinden het heel tof en natuurlijk gebruik ik soms een eigen item in de klas. Als ik iets bijzonders heb meegemaakt, dan vertel ik daarover. Aan de andere kant ben ik vooral hun meester.

Welke kennis en vaardigheden als verslaggever neem je mee de klas in?

Weten wat er speelt in de wereld. Actualiteiten neem ik graag mee bij mijn lessen. Je kunt er veel aan koppelen, zoals Nederlandse taal. Ik heb een redelijk netwerk opgebouwd en dat gebruik ik graag. Soms regel ik zo betekenisvolle lesactiviteiten.

Kun je een paar voorbeelden noemen?

Ik heb bijvoorbeeld met de klas een keer een podcast gemaakt. Ook adopteerde onze school een monument. Ik gaf de kinderen toen de opdracht om daar een evenement bij te organiseren. Ze maakten perspassen en nodigde de lokale pers uit. Met Google Maps maakten ze een logistiek plan met daarin een persvlak en parkeerplaatsen.

En we hebben een keer een krant gemaakt die midden in de lokale krant verscheen. De kinderen werden verdeeld in vier deelredacties. Ik zei: ‘Over een paar weken ligt er een krant. Maak groepjes en verdeel de taken. Waar liggen de talenten, wie gaat wat doen? Ik word de hoofdredacteur. Per groepje mag maar één iemand met mij communiceren.’ De kinderen maakten toen zelf de krant. Als leraar coachte ik. Ze werkten hard en leerden over taal, over de wereld, over samenwerken en over zichzelf. Want het had echt betekenis voor hen.

Natuurlijk ben ik niet altijd met zulke projecten bezig. Het is afhankelijk van hoe je klas in elkaar zit en de werkdruk op dat moment.

En ga je anders om met mediawijsheid of het gebruik van media in de klas?

Mediawijsheid, weet ik niet. Ik denk dat iedere leerkracht op onze school daar aandacht aan besteedt. Er zijn zulke goede lessenseries en handleidingen voor. Ik merk wel dat ik meer gebruik maak van alle bronnen die de media geeft. Zoals podcasts of de website van het Jeugdjournaal. ’s Morgens als de kinderen binnenkomen staat de website open. Dan zeggen kinderen: ‘hé, hier wil ik meer over weten!’ Een aantal kinderen heeft bijvoorbeeld daardoor naar de troonrede gekeken. Ook praten we veel over de actualiteiten. Kinderen leren zo begrijpend luisteren en hun een mening formuleren. En ze leren ook hoe dat juist níet moet. Dat mag.

En omgekeerd, gebruik je je kennis als meester bij je omroepwerk?

Mijn achtergrond als meester is handig wanneer ik kinderen spreek als verslaggever. Kinderen zeggen heel vaak ‘leuk’. Als je een ander antwoord wilt, moet je dus ándere vragen stellen.

Daarbij leer ik van mijn klas. Van hun enthousiasme en onbevangenheid. Ik probeer dat vast te houden in de media. Kinderen denken niet zo lang na. Ze proberen gewoon, vragen en doen. Natuurlijk vind ik het als verslaggever spannend om naar een plek te gaan waar net een overval is geweest, of naar een brand. Dan denk ik aan die kinderlijke, pure interesse van mijn klas. Daarmee kom je het verst, bij iedereen.

Zou je andere leerkrachten adviseren om twee beroepen te combineren?

Tja, dat is in deze tijd wel een ding. We hebben alle mensen nodig in het onderwijs. Maar ik vind ook dat je altijd moet kiezen voor wat je het liefste wilt. Je droom achternagaan, maakt je een rijker mens. Voor sommige mensen ligt hun ambitie helemaal in het onderwijs. Prima! Maar als je voelt dat je ergens anders ook in wilt groeien… geef dan ruimte aan die ontwikkeling.

Het kost wel meer tijd als je twee vakken naast elkaar doet. Soms werk je ’s avonds of in het weekend door. Dat moet je ervoor over hebben. En je moet snel kunt schakelen en je grenzen goed bewaken.

Wat is je droom voor de toekomst? Een baan bij het Klokhuis?

Ehm, ik heb twee keer gesolliciteerd voor het Klokhuis… Helaas ben ik het niet geworden. Een kinderprogramma maken zou supertof zijn. Lesgeven voor een nog groter publiek dan alleen je klas… Maar ik heb die afwijzing nooit als een teleurstelling gevoeld, omdat ik al doe wat ik heel leuk vind.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Geniet van iedere dag en blijf doen wat je leuk vindt. Onderwijs is een fantastische plek met veel leuke mensen. We helpen kinderen bij het waar maken van hun ambities. Gun jezelf dat ook.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.