Home » Juf van de maand juli/augustus 2022: Inge Kapteijn

Juf van de maand juli/augustus 2022: Inge Kapteijn

School:Stichting Rijdende School
Geeft les aan: combi groep 1 t/m 8, afhankelijk van de leslocatie
Aantal jaar voor de klas: 11 jaar


Juf Inge geeft hybride onderwijs bij de Rijdende School.

Wat is de Rijdende School?

Het is een school voor kinderen van kermisexploitanten en circusmedewerkers. We werken met mobiele leslocaties en online onderwijs, afhankelijk van de groepsgrootte en onderwijsbehoeften. Onze reisperiode is van maart tot en met oktober, daarna gaan de kinderen naar een eigen ‘winterbasisschool’.

Hoe groot is de Rijdende School?

We hebben zo’n 220 leerlingen en 30 leerkrachten. Hiernaast hebben we een technische dienst die mobiele leslocaties plaatst en onderhoudt.

Hoe ziet jouw werkdag als leerkracht eruit?

Dat is elke week anders. De ene dag stap ik al om 6.30 uur in mijn eigen auto en rijd ik naar een grote kermis in Vlissingen bijvoorbeeld. Daar heeft de technische dienst mijn mobiele school dan al neergezet. Soms moet ik zelf met een minibus naar een kermis of circus in een dorp rijden. Die minibus gebruiken we als de groep kinderen kleiner is. Vaak geef ik dan ’s ochtends les op één plek en rijd ik tussen de middag door naar de volgende locatie. Of ik word wakker, pak rustig koffie en log om 8.45 uur vanuit huis in om een aantal kinderen online les te geven.

Wat voor lesprogramma hebben jullie?

Kinderen nemen hun taal- en rekenmethodes mee van de reguliere basisschool. Dus als ik vier kinderen uit groep 6 heb, hebben die allemaal een andere methode bij zich. Het is daarom belangrijk om snel in te schatten hoe een leerling ervoor staat en om goed de doelen van elke jaargroep te weten. Bij de zaakvakken en de creatieve vakken werken we thematisch. Daardoor kunnen kinderen veel samenwerken. Ook een kind uit groep 8 en een kind uit groep 1 kunnen dan samen leren.

Je hebt dus nooit een eigen groep?

Dat klopt, elke week zie ik weer andere gezichten. Ik ken veel kinderen. En zie ze regelmatig terug. Ze kennen elkaar ook. De groepssamenstelling is per kermis of circus weer anders, wMeestal zie ik kinderen één week, maar laatst gaf ik vier weken lang les in Rotterdam. Dat is afhankelijk van de duur van kermis. Wel is elke leerkracht ook consulent van een aantal vaste gezinnen.

Wat is een consulent?

Elk gezin heeft een consulent. Deze kent het gezin en de winterbasisschool. Twee keer per jaar ga ik op huisbezoek en op schoolbezoek. Met de school bespreek ik hun werkwijze en die van ons. Zelfs bij scholen met een andere visie zoeken we naar het beste van twee werelden. Maar we zijn ook eerlijk. Soms zijn bepaalde verwachtingen niet haalbaar. Ook bekijk ik het reisrooster van een gezin voor het nieuwe seizoen. Wanneer kan onderwijs live op een mobiele leslocatie? Wanneer is online onderwijs nodig? Is het misschien mogelijk om tussendoor een paar weken op een reguliere school in te stromen? In samenwerking met ouders, winterscholen en gastscholen probeer ik voor elk kind de meest optimale vorm van onderwijs te regelen.

Ben je altijd alleen als leerkracht?

Nee, soms staan er bij een grote kermis meerdere mobiele leslokalen. De maximale groepsgrootte is namelijk twaalf leerlingen. En het online onderwijs voelt nooit alleen. Er zijn altijd meerdere leerkrachten online en we proberen samen veel te doen. Ook overleg ik regelmatig met collega’s.

Wat doet deze vorm van onderwijs met de kinderen?

Het is ze met de paplepel ingegoten. Je ziet dat kinderen heel flexibel kunnen zijn. Ze genieten er vaak van dat ze van plek naar plek gaan. Ze worden jong zelfstandig en groeien avontuurlijk op. Kinderen missen geen vaste vriendjes, ze hebben er in hun ogen juist heel veel. Ze zeggen: elk jaar zie ik ‘die en die’ op de kermis in Den Haag, ‘die’ op de kermis in Vlissingen, en ik heb ook vriendjes op mijn winterschool. Het is heus ook weleens moeilijk om afscheid te nemen. Dat wisselt per kind.

Waarom ben je hier gaan werken? Wat is er leuk aan?

Ik denk de afwisseling. Elke dag is anders. Avontuurlijk ook. Er wordt veel beroep gedaan op je eigen organisatievermogen en je moet oplossingsgericht denken. Ook heb ik het gevoel dat ik dichter bij mezelf kan blijven dan op een gewone basisschool. Er is meer vrijheid. Zo kun je je eigen kwaliteiten goed inzetten zonder daar eindeloos over te moeten vergaderen. Ik ben bijvoorbeeld ook sportcoördinator. Vandaag heb ik als bewegingsonderwijs een uurtje gesupt met een leerling. Ik hoef dan alleen maar even met de ouders te overleggen.

Wat is er lastig aan?

Dat je kinderen soms korter ziet dan je zou willen. Je bouwt een band op en dan neemt een collega het weer over.

Jullie zijn vast keien in goede overdrachten?

Ja, daarvoor hebben we ons eigen systeem Navileren. Alles wat belangrijk is rondom het kind staat erin. Zodra de volgende leerkracht op een knop drukt, ziet hij wat ik heb gedaan en hoe de rest van het onderwijs in dat seizoen voor het kind eruitziet.

Wat doe jij in de winter als ze naar de winterschool gaan?

Wij zijn gewoon jaarrond in dienst. In november en maart heb ik veel contact met winterscholen en ouders. We hebben een extra lange vakantie in de winter, want tijdens de schoolvakanties in de reisperiode gaat ons onderwijs door. En ook verdiepen we ons in de winter in de leerlijnen en nieuwe methodes van alle jaargroepen.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Blijf dicht bij jezelf als leerkracht. Bij de Rijdende School krijg ik ruimte om mijn kwaliteiten en die van de kinderen aan te spreken. Ik hoop dat elke leerkracht die ruimte krijgt. Zo ervaar je meer rust en werk je vanuit een positieve instelling. Daar profiteren de kinderen ook van!

 

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.