School: basisschool De Ladder, Maarn
Geeft les aan:groep 4
Aantal jaar voor de klas: 3 jaar
Juf Iris organiseerde de Masked Reader op school, om de leesmotivatie te vergroten.
Wat is de Masked Reader?
Tijdens het thuisonderwijs wilden we lezen bevorderen door de hele school heen. Ik vond het verschrikkelijk dat ik de kinderen niet echt kon zien. Daarbij misten we de connecties tussen kinderen uit verschillende klassen en met andere leerkrachten. In die tijd was het programma ‘The Masked Singer’ op tv. Dit is een variant daarop. Wij leerkrachten namen allemaal een filmpje op waarop we verkleed waren en met een rare stem uit een boek voorlazen. De kinderen moesten raden welke leerkracht de masked reader was. Een week van tevoren was er ook een trailer. Het was het rumoer van Maarn! Spelende kinderen op het schoolplein spraken erover, maar ook ouders in de supermarkt. We hadden het zo goed gedaan dat de kinderen een aantal masked readers steeds fout raadden!
Waren je collega’s meteen enthousiast?
Ja, eigenlijk wel. We hebben een enthousiast team, zeker wat betreft lezen. Bovendien is iedereen gewend om wat extra’s te doen, we doen gewoonlijk ook weekopeningen bijvoorbeeld. Hun enige zorg was of het voor mij niet te veel werk was om van al die losse filmpjes een ‘echte’ uitzending te maken. Elke leerkracht deed het op zijn eigen manier. Verkleedspullen werden geleend. En al onze partners werden aan het werk gezet om thuis te filmen. Ik was zelf verkleed als ezel, met als stopwoordje ‘ia’.
Hoe waren de reacties van de kinderen?
Ha, de kinderen waren enorm fanatiek. Ze waren verontwaardigd en bijna boos als ze de verkeerde leerkracht hadden genoemd. Ze wilden ook graag de boeken zelf lezen. We kregen foto’s van hele gezinnen die thuis achter het scherm zaten. En sommige kinderen mailden vragen die we aan de masked reader moesten stellen, zoals: wat is je mooiste boek? Die vragen konden de masked readers dan de week erop in een nieuwe aflevering beantwoorden. Het was een soort afvalrace. Ik viel meteen af: 80% van de kijkers had meteen goed dat ik het was. Maar niemand wist wie de pauw was. Dat bleef spannend tot het eind.
Waarom vind jouw team leesmotivatie zo belangrijk?
We hebben dat een paar jaar geleden opgepakt, omdat we vinden dat lezen enorm belangrijk is in het leven van kinderen. En dan is het zo jammer als kinderen het een vervelende taak vinden. Het gaat ons echt om het leesplezier, het leesniveau was toen ook al prima.
Ben je zelf een lezer?
Zeker. Elke avond en in de vakanties. Maar vroeger vond ik het zelf ook niet leuk. Ik kreeg altijd een onvoldoende op mijn rapport. Dat is niet echt motiverend. De boeken die er toen op school waren, vond ik niet zo interessant.
Wat doen jullie nog meer om de leesmotivatie te vergroten?
Wij doen veel aan boekenpromotie. Zo hebben we twee keer per week ‘boekenbabbels’. Dan pakken alle kinderen het boek dat ze aan het lezen zijn en krijgen een opdracht mee. Bijvoorbeeld: lees de eerste vier zinnen, stop dan en bedenk hoe het verdergaat. Vind je overeenkomsten met het verhaal van een ander? Lees een stukje hardop en vertel later hoe het verderging. We doen dit jaargroep doorbroken. Daarnaast zijn kinderen uit de bovenbouw tutor voor zwakke lezers. In de Kinderboekenweek mag elke klas een paar nieuwe boeken voor de schoolbieb kiezen. En soms verzamel ik alle zitzakken en kussens uit de hele school en leg die in mijn klas. Dan gaan we chillend lezen in prentenboeken. Dat is echt geweldig. Je wilt de kinderen dan niet meer laten stoppen. Ik vind het leuk om zelf dan ook neer te ploffen en lekker te lezen.
Wat wil je andere leerkrachten meegeven?
Ik hoop dat heel Nederland plezier in lezen krijgt! Zie het als leerkracht niet als een ‘moetje’ op het rooster, maar sta er echt voor open. Samen met je collega’s en de kinderen kun je er iets heel leuks van maken.