Home » Leerkracht van de maand november 2023: Bastiënne de Graaff

Leerkracht van de maand november 2023: Bastiënne de Graaff

Naam: Bastiënne de Graaff
School: NTC* De Esdoorn in Vancouver, Canada
Groep: hoofdleerkracht, geeft les aan groep 3 t/m 8 en VO jaar 2 en 3
Hoe lang al voor de klas: 2 jaar
*NTC= Nederlandse taal-en cultuurschool

Portret van Bastiënne de Graaff

Juf Bastiënne werkt als leerkracht Nederlands in Canada.

Wat houdt je werk precies in? 

Wij bieden Nederlands als eerste of tweede taal aan (NT1 of NT2) aan als naschoolse activiteit. Kinderen krijgen een keer per week van 16.00 tot 18.00 uur live les en doen verder huiswerk. Voor mij betekent dit praktisch dat ik op dinsdag, woensdag en donderdag op drie verschillende locaties lesgeef. Mijn lokaal is in een kerk of in een Canadese school. Op maandag en vrijdag geef ik online les aan kinderen die ergens anders in Canada wonen. Ook help ik bij de organisatie van culturele activiteiten, zoals de sinterklaasviering, en coördineer ik het curriculum voor de school.

Wie zijn je leerlingen?

Expatkinderen die uit Nederland of Vlaanderen komen, maar ook kinderen die in Canada geboren zijn en bijvoorbeeld de taal van opa en oma willen leren. Sommige kinderen gaan weer terug naar het onderwijs in hun thuisland. Anderen willen hun CNaVT (Certificaat Nederlands als Vreemde Taal) halen, zodat ze naar een Nederlandse of Belgische hbo of universiteit kunnen. Alle kinderen die naar de les komen, wonen in en rond Vancouver. Dat gebied is ongeveer zo groot als Noord-Brabant. Sommige ouders moeten ruim een uur rijden om hier te komen. Daarom zitten we ook op drie locaties.

Welke materialen en didactische werkvormen gebruik je?

We maken gebruik van Nederlandse methodes, zoals Taal actief. Daarnaast gebruik ik veel spelletjes. De lessen zijn aan het eind van de schooldag, dan kunnen kinderen niet meer twee uur achter elkaar uit een boek werken. Bovendien willen ze ook graag met elkaar spelen en leren. Ik gebruik bijvoorbeeld memory voor woordenschat en beginnend lezen. Met de hogere groepen spelen we een variant op weerwolven. Wij noemen dit ‘het pannenkoekenspel’: wie eet stiekem de pannenkoeken op? Mijn collega heeft dit samen met de kinderen bedacht. Ook galgje is favoriet. Daarnaast zingen we veel liedjes en kijken we soms naar filmpjes van Het Klokhuis.

Hoe betrek je de Nederlandse actualiteit in je lessen?

We hebben vijf cultuurdagen per jaar, in elk geval met Sinterklaas, Koningsdag en Prinsjesdag. Op zulke dagen is de hele Nederlandstalige community welkom, ook als je niet op onze school zit. Daarnaast hebben we aandacht voor momenten als 4 en 5 mei. En als er iets belangrijks in Nederland of België gebeurt, bespreken we dat.

Wat betekent de NTC-school voor de kinderen?

Best veel, denk ik. Het geeft ze de kans om de taal en cultuur van hun familie te leren of zonder problemen terug te stromen in het onderwijs in hun thuisland. We krijgen mails van ouders die dankbaar zijn voor de lessen. Veel kinderen zijn heel blij dat ze op onze school in hun eigen taal mogen spreken en contact hebben met Nederlandse kinderen. Het is lastig om speeldates te maken, want sommigen wonen bijna twee uur uit elkaar. Maar op onze school en tijdens de cultuurdagen kunnen ze toch samen spelen.

Hoe vond je deze baan? Of vond deze baan jou?

In mijn derde jaar op de pabo kwam ik toevallig op de site van NOB, Nederlands Onderwijs in het Buitenland, terecht. Daar zag ik een wereldkaart vol met stipjes. Elk stipje was een NTC-school. Ik heb altijd al naar het buitenland gewild. In Canada was er een fulltimebaan beschikbaar. Ik heb online twee sollicitatiegesprekken gevoerd en toen had ik de baan!

Voelde dat als een sprong in het diepe?

Zeker. Het was meteen 21 uur vliegen met alle tussenstops en ik was nog nooit in Canada geweest. Je komt in een nieuw land en je hebt er niets. Geen vrienden, geen woning, geen auto. Alles moet je regelen, van het aanvragen van je bsn tot het openen van een bankrekening. Gelukkig heb ik veel hulp van de mensen van de school gehad. Iedereen weet hoe het is om naar het buitenland te verhuizen. Iedereen weet dat het begin moeilijk is.

Hoe bevalt het nu?

Heel leuk. Ik vind het werk erg leuk, omdat de niveaus en achtergronden van de kinderen zo verschillend zijn. En ik werk met kleine groepen, waardoor ik makkelijker individueel kan helpen dan in Nederland. Omdat kinderen maar twee uur per week les hebben, is plannen heel belangrijk. Aan het eind van het schooljaar moeten NT1-kinderen ongeveer dezelfde doelen gehaald hebben als kinderen in Nederland. Je moet dus keuzes durven maken.

Hoe is het wonen daar?

Heel goed! Het is natuurlijk wel even anders. Je springt niet even op de fiets. Bijna alles doe je met de auto. Wat ik fijn vind aan Vancouver is dat ik aan zee woon en dus allerlei wateractiviteiten kan doen, maar dat ik na twintig minuten rijden ook in de bergen zit. Soms ga ik er na mijn werk even wandelen. Ook is het een heel internationale stad, met veel Aziatische en Europese mensen, winkels en restaurants. Ik ben gaan voetballen en heb nieuwe vrienden gemaakt. Het grootste ding is dat je overal fysiek naartoe moet. Naar het kantoor van de bank bijvoorbeeld. Je kunt hier weinig online of telefonisch regelen. Er is zelfs nog veel post.

Waar haal je kennis en ideeën voor het onderwijs vandaan?

Een keer per maand heb ik online overleg met de NTC-scholen in Amerika. Wij zijn namelijk de enige NTC-school in Canada. Dan bespreken we bijvoorbeeld welke toetsen iedereen gebruikt en hoe dat bevalt. Eens per jaar is er ook een fysieke bijeenkomst. Daarnaast is er een portaal vol tips van experts via de Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland. Hier staan bijvoorbeeld ook leerlijnen voor de verschillende taalniveaus.

Hoe zie je de toekomst?

Voor nu zit ik hier heel goed. Deze school is nog best nieuw. We hebben een fijn team en omdat we groeien, is er genoeg uitdaging. Vorig jaar hadden we vijftig leerlingen, nu zijn het er al zeventig. Misschien wil ik ooit nog naar een NTC-school op een andere plek in de wereld. Maar ik vind mijn leven in Canada heel fijn. Mijn broertje is zelfs laatst hier naartoe verhuisd en ik ben bezig met de aanvraag van mijn permanent residence.

Wat wil je andere leerkrachten meegeven?

Denk je er weleens over na om naar het buitenland te gaan? Grijp dan die kans! Doe het voordat je helemaal gesetteld bent. Natuurlijk is het best spannend en loopt alles anders dan je denkt. Wees er niet bang voor, je kunt het avontuur aan. Daar groei je van. Als leerkracht én als mens.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.