School: verschillende scholen in Nederland
Geeft les aan: groep 1 t/m 8
Aantal jaar voor de klas: van 5 t/m 40 jaar
Al ruim zeven jaar laten we bij Juf & Meester elke maand een leerkracht aan het woord. Een collega die iets bijzonders doet of een bijzondere kijk op zijn vak heeft. De laatste vraag van het interview luidt altijd: wat wil je andere leerkrachten meegeven? Een vraag waaruit blijkt hoeveel liefde leerkrachten hebben voor hun vak, de kinderen en hun collega’s. We zetten hier de mooiste antwoorden op een rijtje. Laat je inspireren!
We hoeven het niet allemaal hetzelfde doen. Je ziet zo wie het vak in zijn vingers heeft en wie niet. Iedereen doet het op eigen manier goed, dat is de grap. De kracht zit in eigenheid.
Esther Guerand
Elk kind is uniek en heeft zijn eigen onderwijsbehoefte. Soms is dat niet makkelijk. Ga met ouders in gesprek, zij kunnen je zoveel meer vertellen over hun kind.
Petra Okhuijsen
Elke collega heeft zijn sterke en zwakke kanten. Maak gebruik van elkaars talenten. Geef elkaar ruimte, ook als het een keertje moeilijk is. Vraag naar de beweegredenen van die ander.
Rika Cornelissen en Miranda Linders
Blijf jezelf en kijk, kijk, kijk naar het kind.
Christine van Genderen
Geef kinderen complimenten. Er zijn kinderen die ergens anders nooit een compliment krijgen. Zet iedere dag een pot denkbeeldige veren op je bureau en zorg ervoor dat die pot aan het eind van de dag leeg is. Alle veren op de hoeden van de kinderen. Daar groeien ze van.
Maria de Graaf
Kinderen spiegelen zich aan ons. Als jij onrustig bent, worden zij dat ook. Jouw gedrag zie je terug in hun gedrag.
Pieter-Bas Voogt
Het is in deze maatschappij nog niet vanzelfsprekend dat homoseksuelen geaccepteerd worden. Praat er eens over met je klas. Ben je zelf homoseksueel? Als het kan, maak het bespreekbaar!
Sven van den Berg
Bezoek andere scholen! Er gebeuren zoveel mooie dingen op scholen. Inspirerend om te zien en soms effectiever dan een studiedag.
Elize Jong, initiatiefnemer oprichten eigen school
Ik ben ervan afgestapt dat ik meer moet weten op dit vlak. Het is mooi om samen met de kinderen te ontdekken en hen aan jou uit te laten leggen hoe het werkt. Zo geef je jezelf de kans om kundig te worden en de leerlingen een kans zich waardevol te voelen.
Femke Bosmans over ICT
Fouten maken mag, vind ik. Trek die deur dicht en ga gewoon aan de gang. Op het moment dat je jezelf over je eigen angst heen zet om een vreemde taal te spreken, voorkom je dat je leerlingen die angst ook krijgen.
Clair Mulder-Haan, leerkracht Engels op de basisschool
Voor mij gaat onderwijs over vier dingen: contact, verbondenheid, vertrouwen en ontwikkeling. In die volgorde. Niet zo snel mogelijk door het taalboek heen jagen. Investeer eerst in de groep en pluk daarna de vruchten. Gebruik daarom de eerste weken tot de herfstvakantie optimaal! Voor mij zijn dat de ‘Gouden Weken’. Dan krijg je een Gouden Groep!
Wouter Siebers, was leerkracht van het jaar
Niet opgeven en vooral doorgaan. Zorg dat je de juiste mensen ontmoet. Als je je aan je droom vasthoudt, kom je er wel.
Jolanda Zuydgeest, schreef haar eerste boek
Ik kan tig dingen bedenken die fout kunnen gaan als ik iets nieuws probeer. Maar van passief blijven, krijg ik geen energie. Durf initiatief te nemen om bij te dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs. Gebruik die jaren praktijkervaring die je hebt. Dan kun je echt iets veranderen, in het onderwijs en bij jezelf!
Rudger Minnee
Doe iets waar je hart ligt! En houd je leven in balans. Ook je gezin is belangrijk. Zonder steun van mijn gezin had ik deze stap niet gezet.
Astrid Horst, begon rond haar veertigste aan de pabo
Omarm de nieuwsgierigheid en verwondering van de kinderen. Stel meer vragen, en geef minder antwoorden.
Tamara Koopmans-Samson
Kinderen herinneren zich later vooral die ene leerkracht die vroeg: hoe gaat het nu écht met jou?
Quirina Wissink
Geef kinderen eigenaarschap over hun leerproces, over hun dromen en behoeftes. Laat kinderen ervaren dat ze het verschil kunnen maken voor zichzelf en voor de ander.
Clarinda Zonneveld
Geef het onderwijs de aandacht voor cultuur, natuur en kunst terug. Wij leerkrachten moeten de kinderen bewustmaken van de wereld die hen omringt. Alleen dan leren ze hoe ze daar goed mee omgaan.
Maarten Schoemaker
Besef hoeveel we in Nederland tot onze beschikking hebben om goed onderwijs te geven. En in vrijheid. Op heel veel plekken in de wereld proberen leerkrachten onder moeilijke omstandigheden goed onderwijs neer te zetten.
Sarina Hoogendam
Blijf niet te lang op een school hangen. Stichtingen zouden moeten stimuleren dat leerkrachten tussen scholen rouleren. Het heeft mij goed gedaan. Sinds mijn overstap wil ik weer elke dag alles eruit halen wat erin zit.
Linda Boode
Houd je ogen open. Denk niet bij een slim kind: die komt er wel. Ze vragen minder aandacht dan uitvallers, maar hebben wel hun eigen benadering nodig. Anders lopen ze vast in het voortgezet onderwijs. Laten we op tijd beginnen, anders missen we een belangrijke slag.
Anne-Marie Jerzykowski
Elk gedrag van een kind komt voort uit een positieve intentie. Wil je aan de slag met gedrag, probeer dit dan in je achterhoofd te houden. Samen met de leerling kun je op zoek gaan naar een betere aanpak.
Cora Hansen
Een mooie uitspraak vind ik deze: ‘Zaai graankorrels als je binnen een jaar wilt oogsten. Plant bomen als je over tien jaar resultaat wil zien. Ontwikkel mensen als je levenslang vruchten wilt plukken.’
Fred Schoon
Ooit gelezen: ‘Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.’
Diane Zwarthoed
Als je verandering wilt in het onderwijs, moet je met jezelf en je collega’s op de werkvloer beginnen.
Erik Roosken
Laat kinderen … kinderen blijven. In deze wereld van prestatiedrang wordt weleens vergeten dat kinderen de lol in leren moeten blijven houden.
Babs Kleiberda
Neem de tijd om je klas te observeren. Soms gewoon een ronde minder lopen tijdens het zelfstandig werken, en gewoon zitten en kijken. Of tijdens het eten en drinken kijken en luisteren. Hier haal je vaak enorm veel informatie uit en het is ook erg leuk om te zien en te horen!
Hanneke Vermunt
‘Wie de wereld wil bewegen, moet eerst zelf in beweging komen!’ – Socrates
Lumanda Snoek
Blijf open-minded. Jonge leerkrachten kunnen veel van de ervaring van oudere leerkrachten leren. En andersom. Jonge leerkrachten brengen nieuwe ideeën en ontwikkelingen de school in. We kunnen veel van elkaar leren als we voor elkaar openstaan.
Shanna Vermaning
Durf los te laten, doe niet gestrest en ga voor die twinkeling!
Tim Geers
Blijf dicht bij jezelf en ben je bewust van je drijfveren voor ons prachtige vak. Laat dit bepalend zijn voor de keuzes die je maakt!
Jasper Rodenberg
Een wijsheid die me bij is gebleven van C. Buddingh’: De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt.