Al ver voordat corona zijn intrede deed, was er in het onderwijs een flink lerarentekort. Een groeiend probleem waarvoor nog steeds geen ideale oplossing is gevonden. Maar in tijden van nood, waarbij klassen naar huis worden gestuurd omdat er geen leraar beschikbaar is, ontstaan slimme initiatieven. Creatieve ideeën waarbij leerlingen worden ingezet. Misschien ligt een deel van de oplossing voor het lerarentekort wel vlak onder onze neus.
Dat was in ieder geval de gedachte bij het Commanderij College in Gemert, Noord-Brabant. Tijdens de eerste coronagolf was er niet genoeg personeel om alle kleine groepen die digitaal les kregen te begeleiden. Wim Timmermans, locatiedirecteur van de havo-vwo-vestiging Macropedius: ‘Ik dacht eigenlijk meteen aan de leerlingenraad. Leerlingen kunnen veel. Waarom schakelden we hen niet in?’
Rust in het lokaal
Inmiddels heeft de school een groep van dertig havo- en vwo-geslaagden geworven. Zij worden ingezet om de les te begeleiden wanneer de docent afwezig is of online lesgeeft. De oud-leerling zorgt ervoor dat de leerlingen de digitale les op het grote scherm goed kunnen volgen. Hij of zij fungeert ook als doorgeefluik naar de docent bij vragen van leerlingen, houdt de absentie bij en zorgt dat er rust in het lokaal is.
Meer dan 200 reacties
Ook het Isendoorn College in Warnsveld deed deze maand een oproep aan voormalige leerlingen om de leerkrachten te ondersteunen. Meer dan tweehonderd oud-leerlingen reageerden om te komen helpen bij invallessen, als surveillant of om docenten te ondersteunen. Op het Christelijk Lyceum in Zeist werken ze nu al vier maanden met surveilleerstudenten. Leraren die in de risicogroep zitten of corona-gerelateerde klachten hebben, kunnen op die manier toch blijven lesgeven, zij het digitaal. Soms is de leraar té ziek en moet de student het overnemen.
In Nijmegen worden studenten volop ingezet en draaien ze volle dagen. ‘Idealiter staat er natuurlijk altijd een docent met lesbevoegdheid fysiek voor de klas. Maar als dat niet lukt, dan is dit de ideale oplossing’, vertelt Ludo Jacobs. Hij is één van de oprichters van Studentvoordocent, een bedrijf dat studenten aan middelbare scholen koppelt voor extra ondersteuning.
Huiswerkbegeleiding en bijles
Het idee om leerlingen in te zetten bij een tekort aan geschikte docenten is niet nieuw. Zo bestaan er al jaren talloze organisaties die studenten individuele of klassikale huiswerkbegeleiding laten geven aan leerlingen van het mbo en vo. In het project ‘Leermeer’ op het Nuborgh College in Elburg geven leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo sinds enkele jaren bijles aan leerlingen in de klassen 2 en 3, die een hoger cijfer voor een vak willen halen.
Voordelen voor alle partijen
Uit onderzoek van Voion, het Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds blijkt dat het inzetten van leerlingen ter ondersteuning van de leraar voordelen heeft voor alle betrokkenen. Zo heeft de leerling als tutor of mentor een positief effect op de werkhouding en motivatie van leerlingen. Deze tutor of coach verbetert bovendien zijn of haar sociale en communicatieve vaardigheden en leert anderen te begeleiden. Het voordeel voor de leraar is dat de werkdruk minder hoog is, omdat hij of zij minder bevraagd wordt. En tot slot zorgt de inzet van leerlingen voor een positief effect op de kwaliteit van het onderwijs: de leerresultaten verbeteren en de band tussen jongere en oudere leerlingen groeit. Alle reden dus om in deze lastige tijden, maar ook in de toekomst, meer leerlingen voor de klas te zetten.
Heb jij wel eens leerlingen of oud-studenten ingezet om je te ondersteunen of andere leerlingen te helpen? Laat het ons weten via het reactieformulier.