Middelbare scholieren geven hun school gemiddeld een 6.9. Een ruime voldoende, maar toch drie tiende minder dan in 2010, toen scholieren het onderwijs gemiddeld een 7.3 waard vonden. Dat blijkt uit een monitor van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) dat vorige week gepresenteerd is.
Ruim 55.000 respondenten deden mee aan het scholierentevredenheidsonderzoek van LAKS in samenwerking met ResearchNed. Er is onder meer gekeken naar de scholierentevredenheid op de thema’s inspraak, ICT, sfeer & veiligheid, faciliteiten, begeleiding bij studie- en beroepskeuze en zelfstudie-uren. Op al deze thema’s scoort het onderwijs lager dan twee jaar geleden. Tobias Grond, woordvoerder van LAKS, noemt dit een duidelijk signaal: “Als dit zo door gaat, scoort ons onderwijs over een aantal jaar echt een onvoldoende.” (bron: LAKS)
ICT kan beter
Over het algemeen zijn leerlingen tevreden over het gebruikte lesmateriaal, vooral over het praktijkmateriaal. Maar over het gebruik van ICT in de klas zijn
leerlingen matig positief. Een kwart van de leerlingen is bijvoorbeeld ontevreden over hoe ICT werkt op school. “Leerlingen zijn vaak veel vaardiger in het gebruik van ICT. Daar moeten scholen gebruik van maken. Scholieren kunnen bijvoorbeeld workshops geven aan hun docenten. Dat leidt tot een win-winsituatie,” aldus Grond. Op scholengemeenschap Stad&Esch zijn ze daar al mee bezig. Daar is sinds vorig jaar een team van jonge ICT coaches bezig om docenten bij te spijkeren op het gebied van ICT en sociale media: De leerling helpt de leraar om de leerling weer beter te kunnen helpen.
Leerlingen willen meer praktijklessen
Over het nut van de lessen zijn de leerlingen erg verdeeld. Hogere klassen zijn hier het meest ontevreden over: In het eerste leerjaar is ruim zestig procent van de leerlingen tevreden over de indeling van de les, terwijl dit percentage in zes-vwo is gedaald naar 26 procent. Leerlingen geven wel aan uitermate tevreden te zijn over de vakkennis van hun docenten, maar de manier van lesgeven wordt volgens het onderzoek minder positief gewaardeerd: ze vinden de indeling van de lessen niet goed en het aantal praktijklessen zou volgens 70 procent van de leerlingen opgeschroefd mogen worden.
Duiding
De monitor schept niet zo’n positief beeld van het voortgezet onderwijs en dat is confronterend. Daarnaast valt te betwijfelen of het wel helemaal eerlijk is om de uitkomsten zonder duiding te presenteren. Op deze manier kunnen de uitkomsten nogal zwart-wit opgevat worden. Als leerlingen aangeven niet tevreden te zijn met de indeling van de lessen, hoe denken zij dan dat het beter kan? En met welke aspecten van die indeling zijn ze het dan niet eens? En waarom vinden ze vakken nutteloos? Welke vakken dan? En komt dat door een generatiekloof, door het verschil in kennis van ICT of door te weinig persoonlijke begeleiding in de lessen?
Wat denkt u?
De antwoorden op deze vragen liggen bij uw collega’s en uw leerlingen. Gaat u weleens in gesprek over de ontwikkelingen binnen het onderwijs? Of vraagt u weleens welke lesvorm ze het meest op prijs stellen? Of bent u er allang achter hoe u op de ontevredenheid van uw leerlingen in kunt spelen? Reageer en deel uw ervaringen met andere docenten.
Bovenstaand artikel omvat niet het gehele onderzoek. U kunt de LAKS-monitor hier in zijn geheel downloaden. Informatie over de onderzoeksopzet staat in de inleiding en een samenvatting van alle de bevindingen vindt u op pag. 45.