Er is iets aan de hand op de afdelingen voor productontwikkeling bij de grotere bedrijven. Ze willen openstaan voor hun klanten en hun ideeën omarmen. Ze willen samenwerken met hun en nagaan of ze samen nieuwe producten en diensten kunnen ontwikkelen. En daar is tegenwoordig natuurlijk weer een woord voor bedacht: co-creation of in slecht Nederlands co-creatie.
Deze week wil ik even stilstaan bij co-creatie omdat ik denk dat het niet alleen maar bij deze bedrijven blijft. Ik denk dat educatieve uitgeverijen, maar ook scholen zelf moeten nagaan in hoeverre zij voordeel kunnen halen bij co-creatie. En niet alleen zij, maar ook hun klanten of eindgebruikers. Want co-creatie gaat om waardevermeerdering. Zowel bij bedrijven als bij de eindafnemer.
Wat is co-creatie? Co-creatie is volgens de Nederlandse Wikipedia “een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden.”
Wat je nu ziet is dat bedrijven maar ook scholen zich iets meer bezighouden met sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en een MySpace. Docenten zijn geïnteresseerd in de werking van deze sociale netwerken en hoe hun leerlingen zich daarin bewegen. Maar de volgende “sociale golven” zullen zich snel aandienen waarbij uiteindelijk rond 2012 bedrijven en scholen zich meer zullen gaan bezighouden met “social commerce”. Zorgen dat je samen met sociale groepen commerciële producten of diensten ontwikkelt.
Educatieve uitgeverijen en grotere scholengemeenschappen moeten hun poriën open stellen voor docenten, oud-leerlingen, leerlingen en ouders als het gaat om het ontwikkelen van next-gen lesmaterialen. Want lesmateriaal zal steeds persoonlijker worden als de techniek zich verder ontwikkelt. Ik weet dat Malmberg hier al een tijdje mee bezig is, net als bijvoorbeeld OVC/Onderwijsvernieuwingscoöperatie die gebruikers hun ervaringen laten verwerken in het materiaal.
Maar ook op onze site Onderwijsvanmorgen.nl doen wij al 2 jaar lang iets met co-creatie. Onder de noemer “Doe mee” kunnen docenten hun lesmateriaal dat ze zelf hebben ontwikkeld opsturen en delen met anderen. Begin dit jaar is de bijzondere lesmethode van Theo Wismans (inmiddels ook redactielid van deze blog) uitgekozen om ook daadwerkelijk als product te worden neergezet met Malmberg. Een eerste stap in co-creatie en wie weet kunnen we met deze site ook wel de eerste stap zetten in “social commerce”.
Daarom pleit ik voor een online platform waar docenten, oud-leerlingen, leerlingen, ouders en alle educatieve uitgeverijen samen (met de beste online tools) aan het werk kunnen gaan om de next generation lesmethoden te ontwikkelen. Het zal geen grote groep worden maar wel een (inter)actieve groep die de toekomst van het onderwijs zal bepalen.
Wat vindt u van het idee om een nieuwe site op te zetten: onderwijsproductenvanmorgen.nl, om samen een eerste stap te zetten in social commerce. Zoals Dell, Salesforce, Starbucks en Suggestionbox.
De educatieve wereld gaat de komende jaren veranderen. Doe uw gordel maar stevig om.