Home » Leerlinggedrag verbeteren: Waar dromen ze van

Leerlinggedrag verbeteren: Waar dromen ze van

In de serie ‘Leerlinggedrag verbeteren’ geven we tips om het gedrag van leerlingen in de klas te verbeteren. Want als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook.  Het thema van het laatste artikel in deze serie is ‘waar dromen ze van’. De tips zijn afkomstig uit het boek ‘Leerlingen zijn net mensen’.

De tips in deze serie zijn afkomstig uit het boek Leerlingen zijn net mensen. Het boek is geschreven door Annette Breaux en Todd Whitaker en verscheen bij Uitgeverij Bazalt. Van dezelfde auteurs verscheen van het boek tevens een gelijknamige po-versie. Bezoek de website van Uitgeverij Bazalt voor meer informatie.

Een simpel feit: alle leerlingen hebben dromen. Nog een simpel (en treurig) feit: veel docenten hebben geen idee waarvan hun leerlingen dromen. Op een grote school in de binnenstad had men de hulp van een onderwijsadviseur ingeroepen om ‘het probleem met de leerlingen’ op te lossen. Deze adviseur kreeg te horen dat de docenten hun uiterste best deden, maar dat het de leerlingen allemaal niets kon schelen. De adviseur wilde alle docenten observeren tijdens hun les. Ze zei erbij dat de docenten vooraf van haar bezoek op de hoogte moesten worden gebracht, om te voorkomen dat ze haar komst als een verrassingsaanval zouden opvatten. De adviseur wilde bovendien dat de docenten genoeg tijd hadden om zich voor te bereiden, zodat ze het beste van zichzelf konden laten zien.

Zo ging de adviseur alle klassen langs. Het ergste wangedrag dat ze observeerde bestond uit onoplettendheid, pratende leerlingen en zo nu en dan een conversatie waarbij men niet al te respectvol met de ander omging. Dat laatste gold zowel voor de docenten als voor de leerlingen. Er werd nauwelijks actief lesgegeven. De activiteiten in de lessen bestonden vrijwel overal uit het lezen van hoofdstukken, het beantwoorden van vragen, werkbladen invullen, aantekeningen maken, enzovoort. Hoe kon men op die school verwachten dat leerlingen daar enthousiast van werden en beter gingen opletten?

De adviseur trof in slechts in één lokaal een enthousiaste docent aan. Deze docent had geen ordeproblemen. Iedereen was dol op haar, terwijl veel collega’s haar verachtten. Laten we haar mevrouw Dekker noemen.

Aan het eind van elke les voerde de adviseur een gesprek met de klas en aan elke leerling stelde ze de volgende vraag: “Wat is jouw droom?” Tot verbazing van alle docenten (behalve van mevrouw Dekker, want die kende de dromen van haar leerlingen al), bleek elke leerling een droom te hebben. En elke leerling was bereid erover te vertellen waar iedereen bij was! De meeste docenten moesten later toegeven dat ze geen idee hadden dat die-en-die dierenarts wilde worden, of verpleegkundige of coach of zelfs docent.

Waarom wisten ze dat niet? Omdat ze er nooit naar gevraagd hadden. Van de leerling die dierenarts wilde worden, hoorde de docent tot zijn verbazing dat zij drie middagen per week vrijwilligerswerk deed in een asiel. De docent zei: “Ik wist niet dat ze het in zich had.” Hoe kun je zoiets weten als je nooit de moeite neemt om het te vragen?

Aan de slag in je klas

We weten dat je een leerling eerst moet bereiken voor je hem iets kunt leren. En we hebben gezien dat slechts één docent de moeite had genomen om haar leerlingen persoonlijk te benaderen. Daarom was het geen wonder dat deze docenten moeite hadden om hun leerlingen iets bij te brengen. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de leerlingen in vrijwel elke les zelfstandig aan het werk werden gezet en er weinig interactie was met de docent.

Mevrouw Dekker kende de dromen van haar leerlingen al. Want zij had wel de tijd genomen om hen beter te leren kennen. Ze was oprecht geïnteresseerd in elke leerling. Bovendien waren haar lessen zo opgebouwd dat de leerlingen er actief bij werden betrokken. Ze deden goed mee en behaalden goede resultaten. De strategie is dus simpel: leer je leerlingen beter kennen en maak contact van mens tot mens.

De kern van de zaak

Weet jij waar jouw leerlingen van dromen? Ken jij de mensen achter al die lesboeken en schriften? Weten zij dat je in hen geïnteresseerd bent? Doe je serieus moeite om je leerlingen te laten merken dat je hen ziet als echte mensen met echte dromen? Doe als mevrouw Dekker en vraag waar ze van dromen.

Eerder verschenen in deze serie:
(1) Geven en ontvangen
(2) Negeren is vooruitzien
(3) De afleidingsmanoeuvre
(4) Wie zit waar?
(5) Ga na de les voor succes
(6) Hapklare brokken
(7) Complimenteren werkt
(8) Stop het getob
(9) Een andere manier van denken

Toon jij op een specifieke manier interesse in leerlingen? Of heb je een interessante aanvulling op deze tips? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.