Wanneer een kind thuisblijft van school, omdat het niet meer lukt om alle dagen in de klas te zijn, dan heeft dat een zware impact. In de eerste plaats op het kind, maar ook ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes krijgen te maken met het pad dat de leerling dan af moet leggen.
In het boek De achterkant van het onderwijs brengen Marjon Velsink en Melanie Philips de verschillende kanten in kaart van het proces wanneer een leerling niet naar school kan. Zij doen dat onder meer aan de hand van interviews. Ook geven ze tips voor alle betrokkenen.
Moeilijke route
Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord. Maar vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit de interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet. De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie en verdere aanpak van dit onderwerp.
Over de schrijfsters
Marjon Velsink en Melanie Philips zijn collega-docenten in het middelbaar onderwijs. Marjon werkt als docent beeldende vormgeving. In 2014 heeft zij een master in Special Educational Needs behaald. Ze is moeder van twee volwassen zonen. Melanie heeft kunstgeschiedenis gestudeerd en daarna de lerarenopleiding voor docent Nederlands gevolgd. Zij werkt als docente Nederlands en CKV.
Heb jij het boek ook gelezen? Wij horen graag je mening via onderstaand reactieformulier.