Home » Leestip: De buitengewoon opmerkelijke dagboeken van Gregor Groentestein

Leestip: De buitengewoon opmerkelijke dagboeken van Gregor Groentestein

Gregor Groentestein is geen gewone jongen, hij is uitvinder. Zijn ouders gaan zonder hem op vakantie en zijn vrienden laten hem ook in de steek. De kelder ligt vol groenten die Gregor niet lust. Hij besluit om een groentemannetje uit te vinden. Maar of dat nou zo slim is? Het is echt een dagboek, dit boek. En zo lees je het dus ook…
Een ideaal boek om korte stukken uit voor te lezen. Je hoeft niet bang te zijn dat je per se het hoofdstuk uit moet lezen terwijl de rekentoets nog ligt te wachten…

Tip: Er komt binnenkort een 3D-animatiefilm uit over Gregor Groentestein, met als titel Veggiestein. Superleuk als jullie het boek dan al gelezen hebben!

Tips om dit boek in de klas te gebruiken:

  • Gebruik dit boek voor groep 7/8. Voor sommige groepen 6 is het ook geschikt,
  • Het verhaal leent zich goed om te visualiseren. Laat de kinderen tekenen tijdens het voorlezen. Ze kunnen mee tekenen met het verhaal door steeds een klein onderdeel toe te voegen aan hun tekening, of door een stripverhaal te maken.
  • Het verhaal kun je ook uitstekend gebruiken voor een beeldende les. Maak met beeldmateriaal uit tijdschriften groentemannetjes na uit het boek. Of ontwerp zelf een groentemannetje.
  • Gebruik het verhaal als aanleiding voor een techniekles. Laat de kinderen zelf ook ‘echte’ groentemannetjes ontwerpen. Neem als voorbeeld de borstel- of bibberrobotjes die door kinderen eenvoudig zelf te maken zijn. Gebruik ‘echte’ groente om de beestjes mee te bedekken, zoals bruine bonen of mais.
  • Je kunt de kinderen stimuleren om zelf een dagboek bij te houden. Het verhaal van Gregor is natuurlijk verzonnen, maar de kinderen hebben misschien een spannender leven dan ze zelf denken! Spreek af dat ze een week lang een dagboek bijhouden, net als Gregor. Wie wil mag na een week zijn dagboek voorlezen.
  • Laat de kinderen een beoordeling schrijven als het boek uit is. Je besteedt daarmee indirect aandacht aan de strategieën van begrijpend lezen en je leert ze kritisch kijken naar een verhaal. Verzamel de beoordeling en stuur ze op naar de uitgever. Die is daar heel blij mee!

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.