Home » De verjaardag van de luiaard

De verjaardag van de luiaard

De verjaardag van de luiaard

Dit is een heel lief verhaal over een verjaardag, met mooie prenten. De luiaard wordt door zijn vrienden ‘wakker’ gemaakt, want een luiaard slaapt nu eenmaal veel. Hij is jarig, hoera! Maar zijn vrienden hebben een heel ander idee over het vieren van een verjaardag dan de luiaard. De eekhoorn is de enige die het snapt: als je jarig bent, mag jij kiezen wat je het allerliefst doet, ook al is dat iets heel anders dan je vrienden zouden kiezen.

Tips om dit boek te gebruiken:

  • Dit boek kun je gebruiken in de onderbouw en groep 3.
  • Er zitten verschillende thema’s in dit boek: vriendschap, allemaal anders, smaken verschillen, verjaardag… Het is natuurlijk een fictief verhaal, maar borduur er gerust in non-fictie op voort. Weten alle kinderen wel wat een luiaard is? Is een luiaard eigenlijk wel echt lui? Hoe komt een luiaard aan zijn naam? Waar woont een luiaard? Verzamel zoveel mogelijk vragen van kinderen en ga samen op zoek naar de antwoorden. Kijk bijvoorbeeld op de websites van het Wereld Natuur Fonds of Freek Vonk.
  • Laat de kinderen zelf een situatie uit het verhaal natekenen. Wat vinden zij zelf belangrijk op hun verjaardag? Taart eten, zoals de veelvraat, of mooie kleren aantrekken, zoals de paradijsvogel? Ze kiezen een dier waarmee ze zich het meest verbonden voelen. De kinderen tekenen de luiaard in de boom samen met het dier van hun keuze.
  • Bespreek de verschillende eigenschappen van de dieren uit het verhaal. De duizendpoot houdt van polonaise, de nachtegaal van liedjes zingen en de specht van herrie maken. Het is eigenlijk best makkelijk om iemand een eigenschap toe te dichten aan de hand van zijn uiterlijke kenmerken of zijn gedrag. Welke eigenschappen zou de specht nog meer kunnen hebben? Misschien houdt hij behalve van herrie maken ook van de stilte die daarna komt?

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.