Home » Leestip: En toen kwam Sam

Leestip: En toen kwam Sam

Een prachtig verhaal over een indrukwekkende berghond. Hij kiest een nieuwe ‘kudde’ om te bewaken: het gezin van Kix. Mooi, verdrietig, blij en spannend. Precies de juiste ingrediënten voor een geschikt voorleesboek. En als de kinderen er geen genoeg van kunnen krijgen, is er gelukkig nóg een boek: De raadsels van Sam.

Tips om dit boek in de klas te gebruiken:

  • Dit boek is bedoeld voor kinderen vanaf 10 jaar, maar lees het vooral zelf eerst en beoordeel dan of jouw middenbouwgroep het ook aankan.
  • Veel kinderen houden van honden. Zelfs kinderen die bang zijn voor honden, vinden wollige honden en vooral puppy’s erg leuk. Laat de kinderen zelf op onderzoek gaan wat voor soort hond Sam is. Sam is (waarschijnlijk) een berghond van de Maremmen en Abruzzen. Deze honden worden nog steeds gebruikt om kuddes schapen te bewaken.
  • Laat de kinderen plaatjes en informatie zoeken. Maak een groepsposter met informatie over Sam.
  • Laat de kinderen een samenvatting maken van het verhaal. Begin met een woordweb. Laat ze een plaatje plakken van een berghond in het midden van het woordweb. Wat is ze bijgebleven? Wat waren de belangrijkste gebeurtenissen? Wie kwam er voor in het verhaal?
  • Er zijn nog meer soorten honden die met schapenkuddes werken. Laat de kinderen uitzoeken welke soorten honden geschikt zijn om schapen te hoeden.
    In Nederland zijn er ook schapenkuddes met herders. Kijk een filmpje van Schooltv hierover.
  • Op YouTube zijn veel (schattige) filmpjes te vinden met honden zoals Sam. Zoek op ‘berghond’ en kijk dan vooral de filmpjes met de puppy’s.
    Laat de kinderen een tekening maken van een scène uit het boek. Laat ze zelf kiezen. Als de tekening af is, kunnen ze zelf de scène uitleggen. Hebben ze er een eigen invulling aan gegeven?
  • In het verhaal wordt duidelijk dat Sam geen gewone hond is. Hij kiest zijn eigen mensen om bij te zijn en hij laat zich niet door iedereen aanhalen. Berghonden die schapenkuddes bewaken, hebben vaak ook geen hechte band met de herder. De hond groeit als pup op tussen de schapen en beschouwt zichzelf als onderdeel van de kudde. Intuïtief beschermt hij de kudde tegen gevaar. Bespreek met de kinderen hoe dat zou zijn: een hond die wel bij je woont, maar die komt en gaat wanneer hij wil. Geen knuffelhond, maar wel een hond waar je op kunt rekenen. Zouden de kinderen zo’n hond willen hebben? Zou zo’n hond geschikt zijn als huisdier?

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.