Home » Het boek dat niet gelezen wil worden

Het boek dat niet gelezen wil worden

Auteur: David Sundin

De Zweedse tv-presentator, grappenmaker en boekenschrijver David Sundin schreef dit boek. Blijkbaar wilde het boek wel geschreven worden, alleen niet gelezen. Het doet ons denken aan Het boek zonder tekeningen van B.J. Novak, waar de voorlezer ook is overgeleverd aan de tekst in het boek. In Het boek dat niet gelezen wil worden wordt de voorlezer ook gedwongen om bepaalde dingen te doen, het boek vliegt namelijk bijna weg of staat zelfs in de brand! Ook wordt er flink gehusseld met letters en woorden. Wees dus voorbereid als je van plan bent dit boek in je klas voor te lezen: het is hard werken!

Tips om dit boek te gebruiken

  • Lees in de onderbouw het boek voor. Gebruik het in de midden-en bovenbouw als het nodig is om creativiteit aan te wakkeren.
  • Geniet van de hoge betrokkenheid van de kleuters als je dit boek voorleest zoals het van je gevraagd wordt. Verzin er niets bij, maar leef je wel in. Een beetje meer aanzetten kan geen kwaad.
  • Lees het boek herhaaldelijk voor en leg het in de boekenhoek. Zeg erbij: ‘Denk erom, niet aankomen! Dit boek wil absoluut niet gelezen worden!’
  • Houd er rekening mee dat dit boek harder slijt dan andere boeken. Er moet op dit boek gezeten worden, het boek wil wegvliegen en het moet steeds dichtgeklapt worden.
  • De vormgeving in dit boek is vrij bijzonder en daarom interessant om met leerlingen van de midden- en bovenbouw te bekijken. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop verschillende lettergroottes gebruikt worden. Dat heeft direct effect op de voorlezer. Ook over de illustraties en beelden in het boek is goed nagedacht, ook al lijken ze soms willekeurig.
  • Laat kinderen spelen met beeld en tekst op de manier waarop dat ook in dit boek gebeurt. Laat ze stempelen, verven, knippen, plakken en tekenen. Gebruik het thema waar je op dit moment mee bezig bent als uitgangspunt.
  • Filosofeer met de kinderen hoe het komt dat je een boek waarvan de titel is Het boek dat niet gelezen wil worden, juist wilt oppakken en lezen.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.