De opa van Zhé – professor S. – is verdwenen. Met haar vriend Brian en hondje Pavlov besluit ze haar opa te zoeken. Ze belanden via opa’s tijdraket in een vreemd land dat Breinstein heet. Daar leeft iedereen honderd jaar in de toekomst en hebben alle mensen handige technische snufjes. Toch gaat het niet heel goed in Breinstein. De koning is namelijk verslaafd aan gamen, dus regeert hij het land niet meer. De kinderen gaan in Breinstein opzoek naar opa en beleven daarbij allerlei spannende avonturen en komen de gekste mensen tegen. Na ieder hoofdstuk volgen toffe hersenfeitjes met een begrijpelijke uitleg, mooie illustraties en een weetje. Daarnaast sluit het verhaal naadloos aan bij de actualiteit. Zo zien we in Breinstein bijvoorbeeld ook wat te veel schermtijd met je hersenen kan doen.
Tips om dit boek te gebruiken:
- Dit boek kan gebruikt worden in de bovenbouw, groep 7 en 8 (misschien zelfs groep 6).
- Maak vóór het lezen van het boek een mindmap met de kinderen. Wat weten ze al over het brein?
- Laat de kinderen een hersenfeitje uit het boek kiezen dat zij het leukst vinden. Ze mogen het voorlezen en vertellen waarom ze dit gekozen hebben. Misschien weten ze er nog iets meer over? Of iemand anders?
- Laat de kinderen nadenken over hoe de wereld er over honderd jaar uitziet. Welke technische snufjes zijn er dan allemaal ontwikkeld?
- Verdeel de kinderen in groepjes en laat ze allemaal informatie opzoeken over een hersendeel dat in het boek wordt genoemd. Laat ze dit vervolgens presenteren in een speedspreekbeurt voor de klas.