Home » Socrates op sneakers

Socrates op sneakers

Socrates op sneakers

Vragen stellen is niet zo makkelijk als het lijkt. Natuurlijk zijn we geïnteresseerd in wat anderen zeggen, maar vaak is dat vooral interesse vanuit onze eigen ‘ik’. We proberen de ander eerder te overtuigen van ons gelijk dan dat we samen op zoek gaan naar wezenlijke antwoorden. In dit goed leesbare boek wordt uitgelegd hoe je, net als Socrates, een onderzoekende houding kunt aannemen, objectief kunt waarnemen en kunt luisteren. Zodat gesprekken diepgaander en leuker worden.

Tips om dit boek te gebruiken

  • Lees het boek ten eerste voor jezelf. Het boek staat vol met voorbeelden en tips, waardoor het herkenbaar overkomt wat we allemaal ervaren in gesprekken, zowel privé als zakelijk.
    ‘Ik was op vakantie in Toscane.’
    ‘Kon jij op een gegeven moment ook geen pasta en pizza meer zien?’
    Ben je hier werkelijk geïnteresseerd in de vakantie van de ander in Toscane?
  • Geef het boek door aan collega’s. Bekijk het met je onderwijsogen. Hoe voer je een diepgaand gesprek met leerlingen? Hoe krijg je ze zover dat ze zelf vragen gaan stellen? En vooral: hoe leer je leerlingen kritisch te denken zonder dat proces te sturen? Want bij filosoferen of kunst ligt de uitkomst van een vraag niet altijd vast. Het goede antwoord hoeft niet per se van de leerkracht te komen.
  • Let in een teamoverleg eens op hoe de gesprekken verlopen. Als je tijdens een vergadering een pijnlijke kwestie aan de orde stelt met een vraag, word je vaak gezien als boosdoener. Terwijl echte vragen juist leiden tot verdieping. Ook in gesprekken met ouders is het handig te weten hoe je door kunt vragen.
  • In het boek staan verschillende soorten oefeningen. Probeer bijvoorbeeld een vraag of opmerking gewoon eens te ‘echoën’: herhaal letterlijk wat de ander zegt. Dit is dé manier om bij het verhaal van de ander te blijven en tegelijkertijd te onderzoeken wat diegene zegt.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.