Home » Toen het oorlog was: 1914-1918

Toen het oorlog was: 1914-1918

Auteurs: Marrit Boogaars, Annemiek de Groot, Roos Jans, Juul Lelieveld en Liesbeth Rosendaal

Wat weten wij eigenlijk over de Eerste Wereldoorlog? Behalve misschien dat Nederland toen nog neutraal was, er vluchtelingen uit België naar ons land kwamen en dat de oorlog in loopgraven uitgevochten werd? En dat terwijl de Tweede Wereldoorlog voortvloeide uit de Eerste. De verhalen uit de Eerste Wereldoorlog zijn voor kinderen net zo relevant als de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Hier geldt de regel: als je je geschiedenis kent, snap je waarom dingen zijn zoals ze zijn. Een boek om in je schoolbieb te zetten!

Tips om dit boek te gebruiken

  • Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Natuurlijk kun je ook jongere kinderen erin laten lezen, maar realiseer je dat het nog steeds gaat om oorlogsverhalen. Lees desnoods mee, of lees het samen.
  • Zet het boek op een zichtbare plaats in de klas en laat kinderen het pakken wanneer ze willen. Het is een bladerboek. Het leent zich uitstekend om steeds ‘even’ in te lezen.
  • Zet ook het boek Toen het oorlog was, 1939-1945 uur erbij. De boeken sluiten naadloos op elkaar aan.
  • Wil je een keer lesgeven over de Eerste Wereldoorlog? Kies dan een onderwerp uit het boek en diep dat samen met de kinderen uit, bijvoorbeeld: hoe zit dat met die soldaten die met kerst gingen voetballen, hoe gingen de Belgische vluchtelingen eigenlijk naar Nederland of hoe ging dat als legereenheden met elkaar wilden communiceren?
  • Er is lesmateriaal te vinden over de Eerste Wereldoorlog, bijvoorbeeld in Lessonup, maar je kunt ook zoeken naar sporen van de Eerste Wereldoorlog in je eigen omgeving. In Nederland zijn ze te vinden, maar moet je wel goed zoeken. In België is het makkelijk, daar wordt ieder jaar nog de oorlog herdacht.
  • De makers van het boek maakten een kant-en-klare lesbrief over het onderwerp censuur voor groep 7/8.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.