De schrijver én illustrator van dit boek heeft iets knaps gedaan: hij heeft een detective voor kinderen gemaakt, zowel in tekst als in beeld. Op de achterkant staat: een speurboek voor de oplettende lezer, met een verrassende ontknoping. Dat klopt precies. Als je tijdens het lezen ook heel goed kijkt naar de tekeningen, kun je misschien al voorspellen hoe het afloopt. Of toch niet? Dit is een erg leuk boek voor je klassenbieb.
Tips om dit boek te gebruiken
- Dit boek is eigenlijk heel geschikt voor de middenbouw. In de onderbouw zou je het boek kunnen voorlezen en samen bekijken, maar het vraagt aardig wat concentratie. In de middenbouw kunnen de kinderen het zelf lezen. Het kan voor moeilijke lezers in de bovenbouw ook een heel tof boek zijn. Het leesniveau is ongeveer vanaf groep 4/5.
- Laat de kinderen het boek samen lezen. Ze lezen elkaar bijvoorbeeld voor en benoemen steeds per bladzijde wat ze zien. Pas dan mogen ze verder met het verhaal. Zijn ze samen twee slimme detectives?
- Laat het boek slingeren in de klas. Welke kinderen gaan er helemaal in op?
- Stimuleer de kinderen om het boek nog een keer te lezen én te bekijken. Een tweede of derde keer zie je misschien heel andere dingen die je daarvoor over het hoofd hebt gezien.
- Laat de kinderen zelf ook eens een speurtekening maken. Een tekening waarin heel veel gebeurt, zodat je eigenlijk kleine verhaaltjes in een tekening krijgt.