Differentiatie in het onderwijs is tegenwoordig weer een veel besproken onderwerp. Of het nu gaat om de persoonlijke begeleiding van minder goed presterende leerlingen of om uitdaging bieden aan uitblinkers. Over die laatste groep is onlangs een boek verschenen: Over de top – Haal het allerbeste uit jongeren. Maar ook leerlingen zelf kunnen aan de slag. Met het boek Puberpower bijvoorbeeld.
Over de top
Waarom zou je investeren in jongeren waar het toch al goed mee gaat? Auteurs Huub Nelis en Yvonne van Sark hopen met Over de top een antwoord te formuleren op deze vraag. Een boek over uitblinken. Over diegenen die het best presteren.
Talentontwikkeling
Nelis en Van Sark stellen dit aan de kaak met de volgende uitspraak van Michelangelo: “Het echte gevaar ligt voor de meesten onder ons niet in het feit dat we te hoog reiken en missen, maar dat we te laag reiken en ons doel bereiken.” Volgens de auteurs gaat het erom dat we het geloof in de talentgroei van jongeren praktisch vertalen en meer ruimte geven aan growth mindset in het onderwijs.
Het onderwijs speelt bij de talentontwikkeling van jongeren een grote rol. Op school ontdekken de leerlingen in de eerste plaats zelf waar ze goed in zijn en waar ze plezier in hebben. De docent heeft vervolgens de taak dit te (h)erkennen en te stimuleren, maar in het huidige onderwijssysteem wordt talent nog niet altijd genoeg aangemoedigd. Althans, dat blijkt uit onderzoek. Nederland scoort qua kwaliteit van het onderwijs nog steeds hoog, maar op het gebied van excellent presterende jongeren blijven we, in tegenstelling tot andere Europese landen, wat achter. Dit komt doordat we ons focussen op de leerlingen die het minder goed doen, waardoor het talent rustig blijft sudderen zonder al te veel uitdaging.
De Toptalent test voor jongeren is een leuke aanleiding om talent te bespreken in de klas. Deze kan op de website gemaakt worden maar er is ook een app die uw leerlingen kunnen downloaden.
Puberpower
Puberpower is in tegenstelling tot Over de top niet voor volwassenen, maar juist voor pubers geschreven. Het is een handboek voor de zelfbewuste puber. Aan de hand van voorbeelden en technieken uit de sportwereld belichten auteurs Hanneke van der Marel en Pons Jan Vermeer alle ‘moeilijke’ onderwerpen waar je als puber ongetwijfeld mee te maken krijgt. En dat kan weleens handig ingezet worden in de les.
Leerstijlen
Omgaan met emoties, sport en beweging en plannen en organiseren… Allemaal facetten van het ‘puber zijn’ die aan bod komen in dit boek. Ook is er een hoofdstuk gewijd aan leerstijlen. Aan de hand van de leerstijlen van Kolb leren pubers wat hun persoonlijke leerstijl is, maar ook dat de combinatie van verschillende leerfasen erg belangrijk is. Erg informatief zijn de opsommingen bij de verschillende leerstijlen over wat er bij het leren belangrijk is.
Welk boek over jongeren en onderwijs vindt u een echte aanrader voor andere docenten?