Maakt het uit of iemand leert en leest van papier of van een beeldscherm? Over dat onderwerp schreef Hoogleraar Onderwijspsychologie Paul Kirschner voor Didactief een interessante blog. Het antwoord? Ja, dat maakt wel degelijk uit.
In zijn blog zet Kirschner diverse onderzoeken op een rij, waaruit blijkt dat lezen van een scherm misschien wel efficiënter lijkt dan van papier, maar minder effectief is. Zo lezen leerlingen een stuk sneller op een scherm en ook menen ze informatie van een scherm beter te begrijpen dan van papier. Maar – en dat is wellicht het grootste addertje – het tekstbegrip bij meer specifieke vragen is significant beter bij gedrukte teksten dan bij teksten op een scherm.
Conclusie
De conclusie van Kirschner? “Als je moet leren is het beter als je leest van papier en niet van een scherm en als je aantekeningen maakt met pen en papier en niet op de computer.” Lees het hele artikel op Didactiefonline.nl en kijk voor meer interessante en goed onderbouwde blogs van Paul Kirschner naar Onderzoekonderwijs.net.