‘Google beloont alleen die mensen die al iets weten. Want die weten wat ze moeten zoeken. Mensen die niet weten wat ze zoeken, weten niet wat ze niet weten. En kunnen dat dus ook niet opzoeken.’ Snap je het nog? Deze uitspraak deed onderwijswetenschapper Tim Surma in een online-college over het belang van leren in plaats van iets opzoeken via Google. Er zijn drie redenen waarom leerlingen beter kennis kunt vergaren door middel van leren.
Informatie of kennis
Allereerst is het van belang om onderscheid te maken tussen informatie en kennis. Informatie vinden leerlingen in een lesboek of op een website. Of als ze luisteren naar de juf of meester. Kennis daarentegen is verwerkte informatie in je hoofd. Je brein heeft dan betekenis gegeven aan die informatie. En het is juist deze kennis die leerlingen in staat stelt om zich te ontwikkelen op intellectueel niveau.
1. Sneller leren en onthouden
Het is belangrijk om een brede en gevarieerde basis van kennis aan te leggen in je brein. Daardoor kun je bij het vergaren van nieuwe informatie veel makkelijker verbanden leggen, onderscheid aanbrengen en informatie indelen. Je begrijpt zo sneller wat een onderwerp inhoudt. Bovendien onthoud je nieuwe informatie beter wanneer deze vaak wordt herhaald.
2. Creatief en kritisch denken
Om goed na te kunnen denken over nieuwe informatie en er je eigen beeld bij te vormen, moet je eerst weten wat er al bestaat: voorkennis dus. Nieuwe informatie kun je afzetten tegen jouw ideeën en associaties, die je al over een bepaald onderwerp hebt. Zo ontstaan er verbanden, krijg je sneller nieuwe inzichten en kun je de informatie beter toetsen. ‘Om outside the box te kunnen denken, moet je eerst weten wat inside the box zit.’
3. Informatie op waarde schatten
Google is niet heilig, ook al denken veel jongeren vaak van wel. De resultaten die verschijnen bij een zoekopdracht zijn lang niet altijd objectief of actueel. De informatie die je vindt, kan een eenzijdige mening zijn van een voor- of tegenstander van een onderwerp. Misschien is de informatie verouderd of gewoon foutief, omdat deze van een onofficiële of onbetrouwbare bron komt. Met de juiste voorkennis kun je dit makkelijker onderscheiden.
Oefen je herinnering
Deze drie redenen komen ook terug in een video van onderwijswetenschapper Tim Surma. Hij laat je, in een college van de Open Universiteit, ervaren hoe het geheugen werkt. Hij toont aan dat vragen stellen en het nadenken over het antwoord uiteindelijk het proces van het vergeten vertraagt. Herhaling is een van de belangrijke leerstrategieën. Je kunt iets opzoeken, maar daarmee heeft dat nog geen plek in je langetermijngeheugen gevonden. Door vragen te stellen over dezelfde informatie oefen je de herinnering en verstevig je de achtergrondkennis. Met een citaat van E.D. Hirsch pleit Surma voor het leren: ‘Google is geen eerlijke-kansen-zoekmachine, want het beloont altijd de mensen die iets al weten.’ Als je niet weet wat je moet zoeken, hoe vind je dan iets en wat vind je dan?
Ben je benieuwd naar wat we al eerder over leren en begrijpen schreven? Lees dan ook Een toekomst zonder diploma’s?, het artikel over chunking of onze bijdrage over beter leren.
Vragen leerlingen jou ook vaak waarom ze niet gewoon iets kunnen Googelen? En wat geef je dan als antwoord? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.