Waarom is tussentijds toetsen juist nu mogelijk in het voortgezet onderwijs? Hoe kun je met toetsen meer doen dan alleen de lesstof bevragen? En: Hoe kun je als docent de prestaties van leerlingen verbeteren met gepersonaliseerd leren? Op het YouTube-kanaal Leren & Toetsen gaat Uitgeverij Malmberg in op deze en meer vragen omtrent formatieve toetsing en gepersonaliseerd- en adaptief leren.
Met de video’s wil Malmberg inzicht bieden in haar visie en ontwikkelingen binnen deze thema’s. Leren en toetsen zijn namelijk meer dan ooit met elkaar verbonden. Zo ‘toetsen’ adaptieve en gepersonaliseerde leeroplossingen continu waar leerlingen staan tijdens het leren. Door leerlingen bij iedere stap te voorzien van feedback op maat, kunnen ze de leerstof sneller eigen maken. Het leerrendement gaat omhoog en het onderwijs sluit beter aan bij het niveau en de leerbehoeften van de leerling. Toetsing speelt daarbij een onmisbare rol. Want door de resultaten van toetsing te gebruiken als gerichte feedback, krijgen u en uw leerlingen meer inzicht in het leerproces. Zo staan toetsen meer in dienst van het leren.
Het YouTube-kanaal telt momenteel vijf video’s:
- De toets als momentopname om beter te kunnen sturen
- Toetsing is meer dan alleen een cijfer
- De rol van docenten bij gepersonaliseerd leren
- De rol van een schoolmanager bij ander toetsen
- Toetsing kan beter én anders in het voortgezet onderwijs
U kunt de video’s los van elkaar bekijken maar het is ook mogelijk om de gehele playlist in één keer af te spelen. En wilt u meer weten over Leren & Toetsen? Bezoek dan toetsvo.malmberg.nl.
Heeft u een vraag met betrekking tot adaptief lesmateriaal, gepersonaliseerd leren of (formatieve) toetsing in dienst van het leerproces? Stel uw vraag dan via onderstaand reactieformulier.