Home » Leren van en samen met collega’s

Leren van en samen met collega’s

Leren van en samen met collega’s is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel de smalltalk in de koffiecorner waarschijnlijk eerder gaat over het weekend of over wat je vanavond gaat eten, kunnen je elkaar juist ook op werkgebied inspireren. Reden te meer om die extra kop koffie te gaan halen.

Cursussen, trainingen, officiële nascholingsuren; als leraar wordt je geacht je vak een beetje bij te houden. Naast je toch al drukke baan is dat best een uitdaging. Gelukkig is veel kennis dichterbij dan je misschien denkt. Adviesbureau McKinsey&Company deed internationaal onderzoek en concludeerde dat het belangrijkste kenmerk van excellent onderwijs is dat docenten van elkaar leren. Op de beste scholen werken leraren dan ook meer samen. Iedere docent heeft een uniek kennispakket; hoe benut je de kennis van je collega-docenten optimaal voor eigen ontwikkeling?

Kennisdelen binnen de school

Iedere docent beschikt over unieke kennis. Of het nou is door jarenlange ervaring voor de klas, een opleiding of door ervaring in een specifiek werkveld. Leer van elkaars expertise. Organiseer bijvoorbeeld eens een koffiemiddag waarbij ontwikkeling centraal staat. Constante veranderingen in het onderwijs maken het namelijk noodzakelijk om voortdurend van en met elkaar te leren, zegt onderwijskundig consultant Jan Jutten. Volgens hem is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat leren geen doel op zich is, maar dat het gaat om het resultaat; namelijk beter onderwijs.

Alleen samenwerken is daarvoor niet genoeg, teamleren is het devies:

  1. Een team komt regelmatig bij elkaar en formuleert een helder leerdoel. Inventariseer hoe dat doel te bereiken.
  2. Maak gezamenlijk een keuze voor een of twee verbeterideeën om tijdens de les mee aan de slag te gaan.
  3. Ontwerp een lesplan waarin je de ideeën kunt uitvoeren. Samen aandacht besteden aan het ontwerpen van goede lessen, levert meer op dan uren alleen bezig zijn.
  4. Evalueer op korte termijn. Kijk met je team of de nieuwe aanpak werkt.

Leren uit de praktijk

Behalve voor kennis, kun je bij collega’s ook terecht voor kunde, bijvoorbeeld om nog beter voor de klas leren te staan. De meeste docenten worden er knap zenuwachtig van als collega’s achterin de klas meekijken, maar vraag eens een collega om achterin de klas te zitten terwijl jij lesgeeft. Belangrijk is om vooraf af te spreken op welke punten jij graag feedback wilt ontvangen. Toegegeven: het kan confronterend zijn, maar het is vooral erg leerzaam. En bedenk je: die collega die achterin de klas zit, leert op dat moment ongetwijfeld ook van jou. Lees ook het artikel over co-teaching.

Uitwisseling buiten school

Niet alleen van directe collega’s, maar ook van collega-docenten op andere scholen kun je veel leren. Op Facebookgroepen als leraar Nederlands, docent mbo, leerkrachten lager onderwijs worden praktische tips uitgewisseld. Een analoog voorbeeld is dat van de Lucas Academie, een samenwerking tussen verschillende Lucas Onderwijs scholen in de omgeving van Den Haag. Zij zetten in op ontwikkeling van medewerkers door kennisuitwisseling.

Leraren geven elkaar workshops over onderwerpen waar ze veel van weten. Adviesbureau McKinsey&Company startte samen met de Onderwijscoöperatie Stichting LeerKRACHT: Een verandertraject, gefocust op kennisuitwisseling door docenten voor zowel het po, vo als mbo. Hierbij leer je van directe collega’s met hulp van coaches van buitenaf.

Op welke manier leer jij van en met collega’s? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.